skogstroll
nu börjar mina trasmattor bli grisiga och jag tänkte höra om någon vet om det går att köra en ca 2 m lång trasmatta i en "vanlig" tvättmaskin eller pajar den? (den är iofs redan halvpaj...) thanks.gif
anna_rispan
Hmm, jag har kört en ca 2 meter lång trasmattta i hyreshusets maskin. hysch hysch. Tyvär vet jag inte hur många kilo den maskinen tar för jag hittar inte den uppgiften..sad.gif

Du kan ju skippa centrifugeringen kanske? Eller köra ylleprogrmaet om du tror att din maksin tar en relativt liten vikt. I ylleprogram så skvalpar det väl mest fram o tillbaka lite. Eller blandar jag i hop det... Hmm
Allis
Ja, nog går väl det om du får in den i tvättmaskin. Men du måste göra ren silen efteråt.
Tesa
Jag har en gammal toppmatad maskin som jag kör trasmattor i..det har funkat i många år, men på en frontmatad så är upphängningen av trumman det som tar stryk..Har iofs kört nån gång i vanlig maskin också men då centrifugerar jag den inte..Men det är ju lite riskabelt..
Jag har en frontmatad som har "ben" till trumman som tar tyngre tvätt (7 kg) också men så länge jag har min gamla toppmatade i källaren så undviker jag det ..
Björken
Går gör det om mattan går in i maskinen men jag skulle inte rekommendera dig att göra det. Precis som andra har sagt så blir den för tung i vått tillstånd och det finns knappast någon hemmamaskin som klarar det utan att ta stryk.
Har du inte någon kompis som jobbar som lokalvårdare? Moppmaskinerna som vi har klarar mattorna betydligt bättre.
Betty
Jag skulle inte tagit den risken. no.gif Känner du ingen som bor i lägenhet där det finns grovtvättstuga som du kan få boka en tid i? Annars så återstår alternativet att tvätta den utomhus i en lagom stor balja, ev. med en bräda tvärs över så du kan skrubba mattan med en rotborste. Spola sen av tvättmedlet med vattenslangen och häng den sen på längden, över ett staket eller liknande, så att färgerna inte rinner ihop. smile.gif
skogstroll
nej det var det jag var orolig för... får höra lite med sambon, vi var på g att köpa ny ändå eftersom den får tokspel i programmet vid varje tvätt... annars blir det väl kemtvätt...
anna_rispan
Du kan säkert skrubba den ren i badkaret eller så också. Eller på ett tvättstugegolv, det har mamma gjort med stooora trasmattor.
skogstroll
hm jag har varken tvättstuga eller badkar tyvärr men den får en omgång i duschen kanske...
anna_rispan
skogstroll: ja du lyckas säkert klura ut nåt bra sätt att göra rent mattan på.
tvättråden var ju rätt allmänna också. Kan ju vara fler som funderar på att tvätta mattor tänkte jag. smile.gif
ninnisky
Hi hi.. har tvättat flera trasmattor bortåt 2 m långa i min tvättmaskin ( Bosch med kapacitet 5 kg) och det har gått alldeles utmärkt.
Kanske bara haft tur yes.gif Tänker nog göra om det...
skogstroll
jag slog till och slängde in den i maskinen ändå... hehe... tyvärr ser den ut att bli missfärgad så vit den var innan... rolleyes.gif
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 23-06-2007, 15:11) *
Hmm, jag har kört en ca 2 meter lång trasmattta i hyreshusets maskin. hysch hysch.

Många hyreshus har ju speciell maskin för matttvätt, man ska tvätta kallt.
evely
Har jag ingen lämplig tvättmaskin i närheten så brukar jag lägga den i blöt i badkaret eller en tillräckligt stor balja tillsammans med massvis med såpa. Mattorna blir jättefina av det och luktar kott efteråt wub.gif
Netha
Visst kan man tvätta trasmattor i vanlig 5 kilos maskin... om de inte är alltför tunga.
Jag tvättar dock aldrig större mattor än 80 x 160 cm .. är rädd om min maskin.

Detta att villaboende går till hyreshusens tvättstugor och tvättar, är rentutsagt för dj....ligt. thumbdown.gif mad.gif
Vad skulle hända om vi som bor i hyresrätt skulle klampa in i någons villa och börja tvätta våra kläder?
Här har oskicket minskat sedan några ertappats och fått stå där och skämmas.

Det är vi hyresgäster som betalar lokal, maskiner, el och vatten mm... och vi tycker det är nog dyrt utan att också serva snåla villaboende. mad.gif

Margith
CITAT (skogstroll @ 23-06-2007, 18:01) *
jag slog till och slängde in den i maskinen ändå... hehe... tyvärr ser den ut att bli missfärgad så vit den var innan... rolleyes.gif

Torka inte mattan!
Kör den en gång till i 60 grader.
Är du rädd om maskinen väljer du bort centrifugeringen.
Isf måste du hänga upp mattan att torka "på tvären" så att eventuell färg rinner ner efter "rätt rand".

Hemvävda trasmattor består till största delen av bomull och bomull bör du tvätta i 60 grader, annars riskerar du att nån trasa fäller. Men det har lite att göra med hur gammal mattan är.

2 meter hemvävd trasmatta är precis på gränsen för vad en "vanlig" tvättmaskin klarar av.

Är det en hemvävd trasmatta du har, var rädd om den!
Jag tycker att det är ett kulturarv.... wub.gif

anna_rispan
CITAT (Hannele @ 23-06-2007, 21:16) *
Många hyreshus har ju speciell maskin för matttvätt, man ska tvätta kallt.

Hmm, inte så många. Där mamma o pappa bor finns det..men de lagas inte nu när de gått sönder. O i moderna hyreshus har jag inte sett röken av någon mattmaskin.

Där jag o sambon bor finns ett stort byk-kar. Men om vi skulle få för oss att använda det blev det bökigare än att skura mattan sirekt mot golvet. Det finns nämligen ingen vattentapp som man kan ställa karet under...alternativet för att fylla karet blir då med hink efter hink efter hink.

Tesa
CITAT (skogstroll @ 23-06-2007, 18:01) *

Höll maskin? unsure.gif
Tezzla
Jag har alltid tvättat trasmattor i vanlig tvättmaskin (egen) och det har alltid gått hur bra som helst...

När maskinerna pajjat så har det enbart berott på att mannen försökt leka husfru och tvättat sina kläder utan att tömma fickorna först. Skruvar och spikar är inte särskilt bra för tvättmaskiner wacko.gif duh.gif
kristerh
Jag har sedan ett år tillb köpt på mig ett antal trasmattor som jag kör i tvättmaskin, 7 kg
och det går utmärkt, dessutom centrifugerar jag 1400 varv...

Betty
CITAT (kristerh @ 25-06-2007, 12:56) *
Jag har sedan ett år tillb köpt på mig ett antal trasmattor som jag kör i tvättmaskin, 7 kg
och det går utmärkt, dessutom centrifugerar jag 1400 varv...

Mm... yes.gif Med en 7-kilosmaskin skulle nog jag med vågat chansa, speciellt om det är såna där trasmattor som är vävda av en blandning av tyg- och plasttrasor.
kristerh
CITAT (Betty @ 25-06-2007, 13:07) *
Mm... yes.gif Med en 7-kilosmaskin skulle nog jag med vågat chansa, speciellt om det är såna där trasmattor som är vävda av en blandning av tyg- och plasttrasor.

det är vanliga tygmattor av det äldre slaget, tvättar i 40 grader.

Tosan
Det går utmärkt att köra i maskin, men hoppa över centrifugeríngen tills du sitter bredvid den så du ser att det inte blir för mycket obalans.
kristerh
CITAT (Tosan @ 25-06-2007, 13:45) *
Det går utmärkt att köra i maskin, men hoppa över centrifugeríngen tills du sitter bredvid den så du ser att det inte blir för mycket obalans.

min maskin känner av om det är obalans, den snurrar o vrider tills tvätten ligger rätt sedan sätter den igång, går det trots allt inte så piper den till mig att den inte lyckats, då får jag själv rätta till tvätten, sedan centrifugerar den.
Tosan
CITAT (kristerh @ 25-06-2007, 13:48) *
min maskin känner av om det är obalans, den snurrar o vrider tills tvätten ligger rätt sedan sätter den igång, går det trots allt inte så piper den till mig att den inte lyckats, då får jag själv rätta till tvätten, sedan centrifugerar den.

Samsung? Sådan har jag med...
kristerh
CITAT (Tosan @ 25-06-2007, 14:02) *
Samsung? Sådan har jag med...

LG whistling.gif
Tosan
Asch, då hade jag ju fel... Attans!
Gossen Ruda
Jag har många trasmattor som min mamma en gång har vävt, upp till 3 meter långa. Jag har tvättat dom i maskinen, en vanlig 3-4kg-maskin, men har slutat med det. För att få in dom i maskinen var jag tvungen att först vika dom på längden 2 ggr och sen veckla ihop dom påandra ledden. Jag märkte att dom slets rätt kraftigt i vecken som hamnade på samma ställen varje gång. Varpen gick av bl.a. Maskinen verkar inte ha tagit skada fast en gång flyttade den sig lite, förmodligen under centrifugeringen.

Nu tvättar jag dom i badkaret. Först blötläggning några timmar, sen skrubbning med kraftig borste. Jag har tillverkat ett tvättbord som ligger på längden över badkaret. Sen ett par sköljningar. Till slut en eller två sköljningar i tvättmaskinen. Jag vecklar ihop dom som ovan men när centrifugeringen skall börja stannar jag maskinen och lägger mattan "rätt". Dvs jag tar ut den, rullar ihop den tredubbla mattan så hårt det går och trycker in den i maskinen. Där rullar jag upp den utefter ytterkanten på trumman, det är jobbigt att hålla kvar den men det går. Sen håller jag den på plats med en böjd stålpinne och så får maskinen centrifugera. Tack vare att den ligger utrullad blir det inte så mycket obalans.
kristerh
I finland ligger damerna på bryggor o tvättar trasmattorna, handgnuggar med såpa (tror jag) o häller sjövatten på dem för att skölja.
kanske förekommer i sverige oxså men det är ett ganska känt fenomen i finland.
ninnisky
CITAT (kristerh @ 25-06-2007, 13:35) *
I finland ligger damerna på bryggor o tvättar trasmattorna, handgnuggar med såpa (tror jag) o häller sjövatten på dem för att skölja.
kanske förekommer i sverige oxså men det är ett ganska känt fenomen i finland.

Så tvättar jag en större trasmatta på landet - fast jag brukar stå i vattnet bredvid bryggan! Lägger sedan mattan på gräset där den får torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon