Full version: Kalka i utedasset?
annelito
Stämmer det att man helst ska använda kalk för att strö över sina behov i utedasset?
Mitt dass ska höjas en aning så att det blir "fritt fall" och ska man strö kalk över för att kompostera och sedan kunna använda i kökslandet?
Var köper man kalk och finns det olika typer av kalk? Så att man tar rätt menar jag?!
Är det något annat jag ska tänka på när det gäller utedass, kompostering, osv? Alla tips taget tacksamt emot!

För tillfället används en sån där svart latrinhink från kommunen och innehållet ska så småningom grävas ner, kan man kalka även i den?
Kakaduan
Jo, man ska ha på strö, sågspån, vad man nu har (eller speciella produkter som finns att köpa). Kalk vet jag inte, men jag kan tänka mig att den neutraliserar syran i urinen. Vitsen är att suga upp fukten i det ni "släpper ner" och ge fin struktur när det torkar. Då blir det fin kompost. När jag var liten hade vi en hink med kalk på utedasset och i somras när jag var i skärgården hade mina svärföräldrar ett rosa pulver i en hink. Det strödde man över.

Som sagt, så finns det färdiga produkter att köpa som säkert fyller samma funktion som spån, etc.

Kakaduan

E-a
Jag har hört att man ska kalka för att inte få flugor i "skiten"...Kalk kan du köpa på bla Granngården...Vet inte om det är nån speciell kalk men jag använder sån som man har till hästskiten i stall...
Ber om ursäkt för all skitsnack... whist.gif
annelito
Hehe...så mycket skitsnack det var i denna tråd då! naughty.gif

Tack för tipsen. Då ska jag kolla hos Granngården vad dom har att erbjuda.
annelito
Har köpt trädgårdskalk då kemisk kalk är mindre miljövänligt. Funkar det med bara kalk över skiten? Inget annat? Sen då, när hinken är full...kan man bara gräva ner allt i marken eller...?
Malvia
CITAT (annelito @ 09-07-2007, 11:50) *
Har köpt trädgårdskalk då kemisk kalk är mindre miljövänligt. Funkar det med bara kalk över skiten? Inget annat? Sen då, när hinken är full...kan man bara gräva ner allt i marken eller...?

Idag finns en artikel om detta i svd.se.
Eva 33c
CITAT (annelito @ 09-07-2007, 11:50) *

Jag tycker du ska kontakta din komun och fråga. Det är inte alls säkert att du får gräva ner den här typen av avfall hur som helst. Att hinken är full betyder ju inte att innehållet är komposterat och klart. Du kanske måste ha någon särskild anläggning för efterkomposteringen.
Vi har sedan många år en "riktig" mulltoa i vårt hus. Men här tömmer man ju inte ut innehållet förrän det är komposterat, dvs mellan 1-2 år gammalt eller mer. Det ser då ut som jord och luktar inte "bajs" överhuvudtaget. Det kan alltså användas på tex rosor om man vill, direkt.
Vill också tipsa om en bark-produkt (vi använde märket "zugol") att ströa med i utedass och liknande. Det är riven bark som har en otroligt bra förmåga att absorbera fukt och även lukt. Den har inga tillsatser av något slag utan bryts ner som vilken naturprodukt som helst.
annelito
CITAT (Eva 33c @ 09-07-2007, 12:33) *
Jag tycker du ska kontakta din komun och fråga. Det är inte alls säkert att du får gräva ner den här typen av avfall hur som helst. Att hinken är full betyder ju inte att innehållet är komposterat och klart. Du kanske måste ha någon särskild anläggning för efterkomposteringen.
Vi har sedan många år en "riktig" mulltoa i vårt hus. Men här tömmer man ju inte ut innehållet förrän det är komposterat, dvs mellan 1-2 år gammalt eller mer. Det ser då ut som jord och luktar inte "bajs" överhuvudtaget. Det kan alltså användas på tex rosor om man vill, direkt.
Vill också tipsa om en bark-produkt (vi använde märket "zugol") att ströa med i utedass och liknande. Det är riven bark som har en otroligt bra förmåga att absorbera fukt och även lukt. Den har inga tillsatser av något slag utan bryts ner som vilken naturprodukt som helst.

Tack Eva för dina tips och råd! Man skulle ju helst vilja ha ett miljövänligt alternativ men då hyresvärden inte bryr sig så länge kommunen hämtar latrinhinkar (sker ju fortfarande i Örebro län året ut vad jag förstår) så får vi nog vänta. Och eftersom vi hyr huset så har vi inte någon lust att lägga ner en massa pengar på ett ställe som vi ändå kanske inte kommer att ha så länge. Men det du skriver låter ju som ett toppenbra alternativ till alla dassvarianter som finns.
Och barken du nämner är kanske bättre alternativ än trädgårdskalk?
Eva 33c
CITAT (annelito @ 09-07-2007, 13:36) *
Och barken du nämner är kanske bättre alternativ än trädgårdskalk?

Om latrinet ska komposteras, är barken absolut ett bättre alternativ i mina ögon i allafall. Separerar ni urinen eller kommer det också med i latrinhinken? I så fall blir det ju väldigt blött och då är barken suverän på att suga upp vätskan. Egentligen är zugol utveckalt som ett medel att använda vid saneringa vid oljespill och liknande. Man kan alltså hälla ut barken över det utspillda och sedan sopa ihop spillet och kompostera det. Zugol tillverkas här i Falun och har tills alldeles nyligen haft patent på produktionen. Men de har återförsäljare över hela landet. De säljer också en del bark vidare till företag som i sin tur säljer det i ännu mindre påsar och kallar det för "toa-strö" eller liknande. smile.gif
annelito
CITAT (Eva 33c @ 09-07-2007, 15:12) *
Om latrinet ska komposteras, är barken absolut ett bättre alternativ i mina ögon i allafall. Separerar ni urinen eller kommer det också med i latrinhinken? I så fall blir det ju väldigt blött och då är barken suverän på att suga upp vätskan.

Allt hamnar i samma hink=både tungt och blött med andra ord. help.gif
annelito
Alltså, jag omformulerar mina funderingar:

Utedasset har en hink där behoven hamnar som sedan ska grävas ner i marken (innehållet alltså), vad ska användas att strö med? Är det kalk eller är det något annat, för att hålla lukt borta menar jag? Och ska man även ha något som suger åt sig urin? Jag hajjar inte riktigt det här...
Margith
Så vitt jag har begripit det här, så använder du kalk för att slippa flugor.
Bark eller nåt sånt som suger åt sig fukt är ett bättre alternativ. Hinken kommer att bli vääääldigt blöt och då lovar jag dig att den är svår att tömma sick.gif
Dessutom inbillar jag mig att barken är miljömässigt bättre än kalken g.gif

Men lite fundersam blir jag: var tänker du gräva ner innehållet? Har du kollat med kommunen att du verkligen får gräva ner det??
Räknas inte latrintunnor som "farligt avfall??"
Tänker kommunen sluta ta emot latrintunnor måste de ju ha nåt annat alternativ....

annelito
CITAT (Margith @ 16-07-2007, 11:46) *
Så vitt jag har begripit det här, så använder du kalk för att slippa flugor.
Bark eller nåt sånt som suger åt sig fukt är ett bättre alternativ. Hinken kommer att bli vääääldigt blöt och då lovar jag dig att den är svår att tömma sick.gif
Dessutom inbillar jag mig att barken är miljömässigt bättre än kalken g.gif

Något bör man ju ha och kalk fick jag tips om tidigare, men om bark är ett bättre alternativ ur fler synvinklar så är det ju att föredra.

CITAT (Margith @ 16-07-2007, 11:46) *
Men lite fundersam blir jag: var tänker du gräva ner innehållet? Har du kollat med kommunen att du verkligen får gräva ner det??
Räknas inte latrintunnor som "farligt avfall??"
Tänker kommunen sluta ta emot latrintunnor måste de ju ha nåt annat alternativ....

Enligt markägaren/hyresvärden kunde vi gräva ner innehållet i marken. Jag antar att hyresvärden ser till att fixa ett kompostalternativ när kommunen inte längre hämtar hinkarna.
Margith
CITAT (annelito @ 17-07-2007, 13:15) *
Enligt markägaren/hyresvärden kunde vi gräva ner innehållet i marken. Jag antar att hyresvärden ser till att fixa ett kompostalternativ när kommunen inte längre hämtar hinkarna.

I ditt läge skulle inte jag ha fäst nån som helst betydelse till vad markägare/hyresvärd säger och tycker!
Ring kommunen där fritidshuset ligger och fråga vad som gäller!!

Eva 33c
CITAT (Margith @ 17-07-2007, 16:30) *
I ditt läge skulle inte jag ha fäst nån som helst betydelse till vad markägare/hyresvärd säger och tycker!
Ring kommunen där fritidshuset ligger och fråga vad som gäller!!

Håller helt med Margith här! Du måste fråga komunen, man måste nämligen ha tillstånd för att kompostera latrin på den egna tomten. Jag hittade en liten sida om detta här.
Sedan kan det finnas lite varianter i olika komuner. Att bara gräva ner latrin i marken är ingen bra lösning, innehållet kan sprida bakterier och annat till vattendrag och vatten täkter i närheten. I en mulltoa, som vi har (och har anmält till komunen att vi har) komposteras avfallet, behållaren är stor och ventilerad och urinet separeras så att det inte blir för blött. Den töms också med ett eller två års mellanrum, och då bara den "äldsta" delen. smile.gif
annelito
CITAT (Eva 33c @ 17-07-2007, 18:55) *
I en mulltoa, som vi har (och har anmält till komunen att vi har) komposteras avfallet, behållaren är stor och ventilerad och urinet separeras så att det inte blir för blött. Den töms också med ett eller två års mellanrum, och då bara den "äldsta" delen. smile.gif

Det där med mulltoa verkar ju vara en höjdare låter det som! Tänk om jag kunde få hyresvärden att skaffa en sån åt oss istället...är det superdyra grejer och svåra att installera?
Eva 33c
det finns lite olika varianter. Den vi har är en med en stor rostfri tank under huset, "mullis miljötoa". Den är ju tänkt att fungera för permanentboende. Vi har urinseparation som går ut med duchvattnet till en tvåkammarbrunn.
Läs mer här
Denna anläggning kräver ganska stort utrymme och vi installerade den i samband med renoveringen av vårat torp.
För sommarstugor (är det det du har?) finns ju enklare lösningar som bara kräver lite el (till en fläkt och värme som ska torka upp urinen), olika varianter finns med urinsepartion. Om ni har infiltrationsavlopp för dusch och badvatten kan man kanske kopppla på det där.
På länken du fick förut finns en länk även om detta. Multrum och Mulltoalett
Tycker du ska ta "ett snack" med hyresvärden om detta, och kontakta komunen de har säkert tips att ge också. De brukar vara positivt inställda till detta.
annelito
CITAT (Eva 33c @ 18-07-2007, 10:38) *
För sommarstugor (är det det du har?) finns ju enklare lösningar som bara kräver lite el (till en fläkt och värme som ska torka upp urinen), olika varianter finns med urinsepartion. Om ni har infiltrationsavlopp för dusch och badvatten kan man kanske kopppla på det där.

Det är ett sommarhus ja, med el och bara kallvatten till kran i köket, vi har ingen dusch (bara en utedusch där vi använder vattenhinkar och skopa :-) ). Dasset ligger ju ett antal meter ifrån huset så jag vet inte hur det är med elkabel och sånt till toan.

CITAT (Eva 33c @ 18-07-2007, 10:38) *
Tycker du ska ta "ett snack" med hyresvärden om detta, och kontakta komunen de har säkert tips att ge också. De brukar vara positivt inställda till detta.

Ja, det kan nog vara idé! Tack!
Eva i Västerås
Kolla också på norska hytte-/sommarstugesiter. Dom har mycket bra i dassväg.
Notera att många mulltoaletter (Mulltoa är ETT fabrikat) inte fungerar vid ett sommarställe, där den används ganska intensivt en period, och sedan står stilla, oanvänd, opåfylld under långa perioder. Omrörning kan tydligen becka ihop osv.
Min syster har just installerat en liten nätt sak med urinseparering. Tror den hette separett. Dom är väldigt nöjda med den. Och den ska visst fungera med oregelbunden användning.
ängsvädd
Det finns något som heter Skogstoan, helt i nedbrytningsbart material. Firman som säljer den kommer och hämtar den regelbundet och kör den till återvinningen. Man strör över lite "skogsströ" efter varje toabesök. Helt luktfri. Men firman finns i Stockholmsområdet, jag vet inte till vilka områden de levererar den.

http://www.skogstoan.se
mamamaggan
Vi har mulltoa vid sommarstugan och den har då inte beckat ihop. Man slår av den under vintern och när man drar igång den på våren så har man bara i lite varmt vatten så den kan röra om ordentligt. För det mesta tömmer vi den fram på vårkanten och efterkomposterar i komposten.

Tycker nog mulltoa är ett bra alternativ till utedass. Nu för tiden sköter den sig i stort sett själv , man reglerar värmen och ventilationen efter hur många som nyttjar den genom att vrida på en knapp , och har i mull beroende just på hur många som använder den. Den rör om automatiskt två gånger varje gång den används och det funkar jättebra tycker vi.
annelito
Mulltoa verkar ju smidigt. Jag får ta och prata med hyresvärden om det här för det är ju en kostnad som dom borde stå för då eftersom vi bara hyr huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon