Full version: Passiflora molissma
nilssontherese
Hej!

Jag har en stor planta som jag sådde via frö förra våren alltså ca 1 år gammal planta. Den växer på jättebra men inga blommor syns, någon som har tips på hur jag ska få den att blomma?? Börjar snart ge upp!! thumbdown.gif Jag hade den soligt innan men den bara tappade en massa blad så nu har jag den i väster, och den mår bättre. DEn står vid ett vädringsfönster så den har sval temp på natten.
Tacksam för svar! flirting.gif
Såg att jag stavat fel *fniss* passiflora molissima ska det ju vara!
Alexander-VG-zon3
prova att sätta ut den nu sen tar du in den på hösten innan det blir frost , sen klipp ner den lite på våren spara 5-6ögon (blad par)

sen sätter du ut den igen på våren i april-maj (sätt ut den när det är ca +10c +15c i skuggan och skydda eller ta in om det blir frost )
i skuggan i en vecka sen kan du flytta den soligare när det sen är frostfritt kan den stå ute dygnet runt . ge den lätt med näring under sommaren
nilssontherese
ok ska prova det Tack! wub.gif så den kommer inte att blommanu då utan denna behandling?
Alexander-VG-zon3
CITAT (nilssontherese @ 23-06-2007, 19:14) *
ok ska prova det Tack! wub.gif så den kommer inte att blommanu då utan denna behandling?

du får prova dig fram ,alla metoder funkar inte på alla passiflora . blommar den inte får du prova att ge den vintervila eller om du har växthus så kan du plantera den där över sommaren och vintern om det inte blir för mycket frost . och funkar inte det så får du prova att ha den väldigt tropiskt klimat m.m. finns olika saker man kan testa
Christer i Falköping
Dessutom kan det ta sin tid innan de blommar, kanske är den för ung än.
Christer.
nilssontherese
Tack för svaren! Jag börjar redan tröttna lite på plantan ifall det tar såååååååååå länge innan den blommar *suck* jag är ju lite otålig av mig *fniss*kanske går den till frösäljning på tradera!
niklaswik
CITAT (nilssontherese @ 24-06-2007, 13:36) *
Tack för svaren! Jag börjar redan tröttna lite på plantan ifall det tar såååååååååå länge innan den blommar *suck* jag är ju lite otålig av mig *fniss*kanske går den till frösäljning på tradera!

"Lite" otålig? Tips: Köp växter med knoppar, eller som redan blommar, i blomaffären nästa gång. tummenupp.gif

Inser att det ser en aning nedlåtande och fientligt ut men så är det inte menat. (fast lite så biggrin.gif )
Hum
Jepp, det här med odling är nog inget för de otåliga... wink.gif

Min passionsblomma visar inga tecken på att blomma ännu men inte hade jag förväntat mig det heller. Den har nog vuxit upp sig jättefint efter vintern, har den att klättra längs ett rep på balkongen, över meterslånga rankor kommit upp redan. Har ni erfarenhet på ungefär när under sommaren dom brukar börja blomma?

-jb-
Emma
Hum: Vilken sort har du?

Jag har inte sett hört någon ur undersläktet tacsonia (som tripartita var. mollissima tillhör) som blommat i sverige. någon som har? Jag vet att botaniska i göteborg har en tripartitavariant (iallafall stod det så på lappen, eller stod det tarminiana jag minns inte) men jag vet inte om den blommar, när jag var där gjorde den inte det, sen går det ju inte jämföra med så som de flesta av oss odlar, det är ju långt ifrån perfekta förutsättningar för de flesta passiflororna.
Särskilt tacsonia är lite svårt att efterlikna då de oftast växer på väldigt hög höjd, med svala nätter kanske ner till 0 gradigt och varma dagar. Ute i sverige på sommaren än nog ganska bra. Växthus blir lite för varmt tycker jag det verkar som.

nilssontherese
Hehe kanske var jag lite otydlig flirting.gif jag är tålig när det gäller hoyor som jag väntat i 3-4 år innan vissa sorter blommat! Men när de ska ha specialbehadling och temp skiftningar m.m. jag då brukar jag tappa sugen lite det räcker med hela drösen av amaryllisar jag har redan *fniss*
Hum
Min är en Pura Vida, med purpurröda blommor.

-jb-
Emma
Jag hade en "Pura Vida" för länge sedan på min inglasade balkong som blommade ganska mycket.
Växer den på bra så borde det dyka upp blommor när som helst. Den är känd som lätt att blomma och ute ska den börja efter midsommar och frammåt enligt min bok och mina egna erfarenheter.
Om jag inte minns fel dog min på vintern för då hade jag lite dålig vinterförvaring åt mina växter.

PM:a mig om du vill byta bort en bit mot en annan passiflora.

Lycka till
Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon