Anki
Hejsan!
Jag är hemma och hälsar på mina föräldrar och min pappa har en fundering kring deras kaprifol.
De har haft den i 4-5 år och den tappar knopparna innan de hinner slå ut! Så har det varit sedan de köpte den.
Nu hade pappa letat på internet och fått något råd om att det kunde vara en skadelarv som gör att den tappar knopparna men vi hittar inga larver!

Kaprifolen står mot södervägg och de bor i växtzon 5.
Min farmor har haft en kaprifol i huset brevid i samma läge ca 10 m ifrån och den har alltid blommat så vackert. Den enda skillnaden är att vid mamma och pappas hus finns en syrenhäck och några träd som skuggar en del.

Vad kan man göra för att förhindra att knopparna ramlar av?
Behöver den näring, bättre jord eller vad kan det vara?

Ha det gott
/Anki
Tesa
Tänkte det var kaprifolfjädemotten som varit framme men då borde ni ju hitta larver... g.gif Men skulle det vara den så kan man behandla med pyrethrummedel eller bacillus thurengiensis...
Googlar man på kaprifolfjädermott så hittar man lite råd..
Lemonne

Det finns olika sorters vivlar som gör att blomknopparna trillar av. Det kan vara därför ni inte ser något. Såpvatten i knoppstadiet är väl det enda jag kan rekommendera, det är luriga små kryp de där vivlarna.
Tezzla
Jag har samma tråkighet med mina kaprifoler sad.gif Det blev jättemånga blomknoppar men de har allihop skrumpnat ihop och fallit av. Nu har jag inga kvar sad.gif Har inte sett några larver eller baggar alls trots att jag verkligen granskat växten noga. Tråkigt, men inte så mycket att göra åt. I alla fall inte i år. Växten fyller ändå sin funktion och den är vacker och grön och funkar perfekt som klätterväxt/insynsskydd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon