Henrik_
Är ute i riktigt god tid och planerar för övervintring av alla växter.
Har en stor inglasad balkong.
Jag funderar på att sätta bubbel plast över rutorna och sätta in någon värmefläkt och ett lysrör.
Men var hittar man bubbelplast?? finns det att köpa nånstans.
Eller finns det något annat vettigt man kan använda?
Här brukar alltid finnas någon med bra ideer.... smile.gif
Lady Hamilton
Bubbel plast med stora bubblor finns att köpa på www.willabgarden.se den kostar en del, men är bra. Andra alternativ är att spara på bitar av "små bubbel plast" som brukar komma vid olika leveranser. Du kan även höra med något större företag i din stad om de har bubbel plast att sälja.
Tesa
Det kan finnas i bygghandel..eller så kan de kanske ta hem en rulle..Har sett i nån kontorsmaterialkatalog också, småbubblig...
Mu i myllan
Jag köpte hos en pappersgrossist förra hösten. Jag gav 300:- för en jätterulle. 50 m. Det är helt andra priser än Willab tar. Finns flera olika storlekar på bubblorna men den bästa isoleringen ger 30 mm bubblor (diameter, inte höjden. Om du tejpar för att skarva så går det inte att ta bort tejpen. Vis av skadan är jag själv.
Mu i myllan
Ett tips till: Ställ krukorna på frigolitplattor så kyler inte underlaget. Du kan, om det inte är så många plantor att det fyller hela utrymmet, göra ett miniväxthus. Ett plastväxthus från Jula tex brukar vara billigt så här års. 2X1,5 m med hyllor. Har redan plastväggar men komplettera genom att sätta bubbelplast innanför. Jag ska själv göra det i mitt riktiga växthus i vinter för att minska uppvärmningskostnaden. Testade i uterummet i vintras och det gick hur bra som helst. Allt överlevde. Höll 5 gr med termostatfläkt.
Helleborus
Ett tips. Bubbelplast får man gratis i möbelaffärer.
Henrik_
okej, då vet jag var jag ska kika!
Jo jag tänkte först göra ett litet mindre "växthus" på balkongen, men det har liksom råkat bli lite för mycket som ska övervintras.. whistling.gif
Frigolit plattor har jag redan lyckats skaffa, men jag skulle nog behöva lite fler, men dom är rätt dyra att köpa va?
Kanske får lägga nånting annat om plattorna inte skulle räcka till.
Tack för hjälpen!

Karrolina
Frigolitplattor finns på Byggmax om du har något sånt i närheten. Det heter isoleringsskivor eller nåt sånt och finns i olika tjocklekar. (Egentligen för att isolera väggar) Du behöver nog inte alls tjockt så då är det inte särskillt dyrt.
ebjsv
Frigolit-skivor är supereffektiva och riktigt billigt på t.ex. Byggmax.
Beroende på hur man sätter upp plasten kanske det inte är det optimala, men billig bubbelplast finns bl a hos Prytzlar AB:
http://shop.prytzlar.com/se/grp/bubbelplast.php
(45 kvadratmeter för 239kr)
nissepisse34
Lite ny på detta med odling, fungerar det bra med bubbelplast som trådskaparen skrev?

Hittade ganska billigt på www.officestore.se
Men tänkte det är onödigt om det inte fungerar så bra.
mjohansson73
Håller med tidigare inlägg, bubbelplast och allehanda packmaterial brukar man som privatperson kunna "roffa åt sig" hos närmaste varuhus, såsom bygghandel, möbelbutiker, lågprisvaruhus osv. Bättre att det återanvänds än återvinns, i förstahand. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon