skogstroll
23-06-2007, 16:53
min mamma fick av farmor ett strelitzia-frö för sådär 25 år sen. Den har aldrig blommat. Någon som vet vad som kan saknas? Här är en bild på hur den är planterad. Krukan är sådär 50-60 cm djup
[attachment=4365:strelitzia.jpg]
Henrik_
23-06-2007, 17:21
Det låter tyvärr helt normalt tycker jag...
Låt den stå varmt och soligt, helst växthus eller inglasad balkong och övervintra svalt.
Det sägs att en lite trång kruka kan hjälpa....
Så mycket mer kan man nog inte göra, eller är det någon som har andra ideer?
skogstroll
23-06-2007, 18:10
jag släpar ner den till växthuset så får man se..
Åsa K, zon 1
26-06-2007, 17:34
Hej,
Har du tittat efter hur den har det nere i krukan? Den kanske inte har någon jord kvar utan bara tjocka rötter.
Jag fick rådet här för ett tag sedan att den skall ha STOR kruka och man får inte skada rötterna.
Min Strelitzia hade liten kruka och nästan ingen jord kvar och är nu omplanterad i en 50 liters balja.
Om du söker på Strelitiza så får du fler råd.
Växttokan
18-07-2007, 10:45
Hejsan!
Jag har 2 Streglitzior som jag själv har drivit upp från frö. Båda har blommat i slutet på december - början på januari i år. Dom fick 3 underbart vackra blommor var. Mina Streglitzior är 16 år gamla. Den ena blommade även för några år sen med ett par blommor.
Jag har mina i uterummet från midsommar ungefär och sen tar jag in dom i början på oktober. Jag bor i SKåne, så du får ju kolla så att det inte fryser (beror ju lite på var i landet man bor.) Resten av året har jag dom i vårt vardagsrum.
Några särskilda tips är svårt att ge. Det sägs att dom ska ha några år på nacken för att blomma. Min ena står på golvet vid ett söderfönster och den andra vid ett västerfönster. Vattnar dom när dom behöver, så att säga. Använder 1 mått växtnäring/per liter vatten - året om. Dvs dom får jämn näringstillförsel året om.
Lycka till!
kerstin z5-6
18-07-2007, 11:19
Mina blommar varje år -men krukstorleken måste vara anpassad till rotklumpen -är den för lyten sätter den 0 blommor
Numer har jag en jättekruka till den -den bör inte rotbeskäras alls gärna ute i halvskugga på sommaren
skogstroll
18-07-2007, 11:20
tack för alla svar, den har nog inte för trångt om fötterna i alla fall, men jag funderar på att dela den... det kanske hjälper...
kerstin z5-6
18-07-2007, 11:25
nej -det gillar den inte -min är också frösådd -det tog 8 år innan den blommade från frö -vilket är normalt -hur göder du ? Den göds sommar-OCH höst o vinter -normal blommningstid är februari
Extraljus på vintern hjälper till
skogstroll
18-07-2007, 11:44
hm ok den är väl typ sådär 25 år

kanske mer näring då? den kanske inte får näring så ofta, får näringsdroppar då och då men de kanske behöver mycket. Den står ute på somrarna men nu ser den bra bedrövlig ut.
kerstin z5-6
18-07-2007, 12:36
Den behöver näring varje vecka

-och särskilt perioden maj till oktober för att kunna sätta knopp o blomma i februari
Min får en halv näve blåkorn i veckan -flytande krukväxtnäring går lika bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.