Jag kommer att behöva ta bort ett äppelträd på min tomt p.g.a. carportsbygge. Äppelsorten är Gul Rikard, som jag dessutom ympat in Ingrid Marie och Ribston på. Vet någon var jag kan få tag i ett nytt Gul Rikard-träd? De andra sorterna verkar, som jag förstått det, enklare att få tag i än just Gul Rikard.
Undrar
Leif Persson
zaaritha
23-06-2007, 22:05
Gul Rickard? Sommar , höstäpple?

Har googlat o vet nu vad det är för äpple!
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2007, 22:10
Så himla ovanlig är väl inte gul Rickard den brukar finnas med på sortimentslistorna har du hört med butikerna där du bor om de kan ta hem sorten? många butiker har bara ett fåtal sorter hemma i butiken (de vanligaste) men kan ta hem önskade sorter på beställning.
Annars kanske du kan höra med Ebeplant eller Zetas de har sorten med i sina sortimentslistor de kanske kan tipsa om vart de får plantorna ifrån och så kan man ringa dit och höra om leverantören har någon återförsäljare inte långt ifrån där man bor.
Big Gardener
25-06-2007, 08:06
Gul Richard smakar vedervärdigt

Jag fick en gång några stycken av en odlare som hade över. Jag frågade glatt vad han tyckte om dom och tog en tugga inför ögonen på honom. Samtidigt som jag upptäckte att det smakade bäver sade odlaren att det var ett gott äpple men att de kanske var bäst nyplockade (vilket dessa inte var).
Jag höll god min tills jag kunde "göra mig av" med äpplen på ett diskret sätt
Om inte Big Garderners tips funkar så kan Ulriksdals Slottsträdgårdar elelr Håkan Svensson på Julitta ta in sorten på beställning. Jag har noterar att den sällan finns av sig själv här i Stockholm.
Jag är benägen att hålla med Big G, även om Gul Richard smakar bättre i lite kallare zoner än i de varma delarna av landet. Men som mosäpple och annat är sorten utmärkt, och de som saftar, gör cider mm är mycket glada i sorten.
Gul Richard har ett egendomligt växtsätt, med långa mycket smala fruktgrenar. Ofta undrar jag över detta sätt att växa, fruktgrenarna har mycket mindre spänst än t ex Filippas långa fruktspjut, men till skillnad från hennes så håller ofta inte Richards lika bra. Man får gå balansgång när man lättar och ibland kortar in en sådan krona. beskär man en Richard för grovt blir det ett 30årigt kaos av snårskog där mycket lite blir kraftigt och ser ut att hålla.
Tack för svaren - verkar inte vara så svårt att få tag i som jag först fick intryck av. Bra!! - eftersom jag tycker äpplet är mycket gott! Trädet står i zon 3 och jag upplever inte problem med vare sig smak eller beskärnings-/växtmässigt. Så det blir nog ett nytt vad det lider!
Leif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.