Full version: Vilket rovdjur?
zaaritha
När min man o jag var ute o gick m Tessi i kväll; så hittade vi ett kalvskinn
på våra marker. Inga ben, inget kranium!
Vi har ju en arrendator, som föder upp köttdjur.
Men vad har hänt, det borde väl funnits ben o dyl.?
Räv, lodjur?
Boxer
Kan det vara så att kalven har lagts ut som åtel?
KURT
Är det bara skinnet så är det rimligen en människa som lag det där. Så snyggt äter inte rovdjur att de kan flå en kalv.
amaira
Tycker också det låter som ett människobeteende. Orsak kan jag dock inte komma på.
dahla
Skin som man inte vill ta tillvara lägger man ut i naturen så andra djur drar nytta av dessa. Småfåglar använder päls till att bona om med och skinner äts av alla möjliga små som stora djur.
Airamya
Hm, det kan vara stöldgods också... Jag tillverkar trummor och slarvar jag med att ta undan hudarna på natten så knycker räven dem illa kvickt.
zaaritha
Det löste sej, delvis: arrendatorn- Holm-- hittade ben på en áv betesmarkerna, men skinnet (huden?)
var borta.
Det var ben av nyfödd kalv, sa han..........
Så, då vet vi det, men vem dödade kalven o släpade iväg med huden?
Inga lösspringande hundar nu i området, utom en Jack Russel.
KURT
CITAT (zaaritha @ 29-06-2007, 19:54) *
Det löste sej, delvis: arrendatorn- Holm-- hittade ben på en áv betesmarkerna, men skinnet (huden?)
var borta.
Det var ben av nyfödd kalv, sa han..........
Så, då vet vi det, men vem dödade kalven o släpade iväg med huden?
Inga lösspringande hundar nu i området, utom en Jack Russel.

Om den var nyfödd så kan den ju ha dött av "naturliga" orsaker. Sedan kan räven ha dragit i väg med huden. Bönderna låter oftast bara mera "vilda" raser (som t ex Highland) föda kalvar själva i hagen. De raserna klara oftast att skydda sin kalvar mot de flesta rovdjur.
zaaritha
Holms djur är svarta, mestadels, s.k. "köttdjur", hemskt ord!
De går ute året runt, med vinterskydd.
Kanske en ung kviga som kalvat o ej vart "mogen" att
skydda sin kalv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon