Xiphoideus
23-06-2007, 20:14
Undrar om någon har lyckats hitta den "perfekta" marktäckarkompisen till pioner? Jag har en stor rabatt med pioner i rosa och vitt samt orientaliska liljor i samma färger. Dessutom snökrokus i ljust lila på våren. Har planterat en rödskaftad liten daggkåpa och tror att den kan fungera som marktäckare här, har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?
jessin04
23-06-2007, 22:34
Nu har ju inte jag fixat våra rabatter, utan de fanns ju när vi köpte huset, men vi har backtimjan mellan plantorna.
Bra eller inte vet jag inte, men de görs sig bra i färgerna iaf, tycker jag. Enda "dåliga" är väl att man måste röra vid dem för att de ska lukta, men luktar då jättegott
zaaritha
23-06-2007, 22:47
Näva, fingerört, curryört...
Vintergröna, ormöga, penningört, mossflox eller sommarvivor.
Mvh
Fenja
KoloniLottie
28-06-2007, 11:05
Åh vad vackert det låter med de orientaliska liljorna. Jag har precis som du en pion rabatt med rosa o cremefärgade. Och flera rödskaftiga Daggkåpa står på tillväxt så att jag kan sätta dem där. Tror att det blir jättefint. Kanske skulle sätta vit backtimjan framför daggkåpan
anneli85
28-06-2007, 11:37
Blå kantnepeta är fin, eller stäppsalvia. Lammöron är också fint. Marktäckande rosor. Ja det finns mycket tjusigt.
I mitten av min pionrabatt samsas riddarsporrar och liljor. Runt om har jag satt olika dagliljor och Heuchera.
På våren blommar olika narcisser och tulpaner sedan blommar pionerna som får sällskap av riddarsporrarna. När pionernas tid är förbi blommar ännu riddarsporrarna och dagliljorna i olika färger tillsammans med liljor i eldiga färger. Förra året smög sig ett gäng fingerborgsblommor objudna in i planteringen liksom några självsådda lila vallmo.
Heuchera känns inte riktigt som "rätt" kantväxt i min pionrabatt, ska försöka hålla mig till enbart olika dagliljor framöver.
Det här med kantnepeta förstår jag inte alls. Jag menar, varför det heter KANTnepeta:
[attachment=4568:DSC00449.JPG]
Hallå, kan nån se pionerna? - Dom där nepetorna har tagit över helt o hållet.
Tacka vet jag lavendel. Samma färger men mycket vackare; dessutom doftar dom ljuvligt:
[attachment=4569:DSC00453.JPG]
CITAT (Bee @ 28-06-2007, 15:22)

Det här med kantnepeta förstår jag inte alls. Jag menar, varför det heter KANTnepeta:
[attachment=4568:DSC00449.JPG]
Hallå, kan nån se pionerna? - Dom där nepetorna har tagit över helt o hållet.
Tacka vet jag lavendel. Samma färger men mycket vackare; dessutom doftar dom ljuvligt:
[attachment=4569:DSC00453.JPG]
Här uppe i norra Norrland är för det mesta kantnepeta ett OK alternativ, blir ofta inte så invassiv som den tydligen lätt blir söderöver. Lavendel är vackert men inte så härdigt här uppe.
Mitt bidrag är vad man inte ska plantera i en pionrabatt
Men i något nummer av AoT föreslogs dahlior, ettåriga och som inte konkurrerar med pionens rötter. I år kör jag den varianten...och en massa vårlökar.
CITAT (Gåsis @ 28-06-2007, 16:54)

Mitt bidrag är vad man inte ska plantera i en pionrabatt
Men i något nummer av AoT föreslogs dahlior, ettåriga och som inte konkurrerar med pionens rötter. I år kör jag den varianten...och en massa vårlökar.

Snygg rabatt! Men - var är pionerna..?
titti49zon6
28-06-2007, 16:29
Men Betty,ser du dom inte
Dom stora vackra rosa blommorna i mitten
Ahhh, missade visst dom!
Ophelia
28-06-2007, 17:38
CITAT (titti49zon6 @ 28-06-2007, 17:29)

Men Betty,ser du dom inte
Dom stora vackra rosa blommorna i mitten

Lätt att missa...du har en del annat fint i den rabatten. De där riddarsporrarna är som en sommarhimmel ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.