Full version: Medel mot tvestjärt
kricke1
Hej alla glada odlare!
Jag har ett stort problem i växthuset crying.gif tvestjärtarna äter nästan upp allt som jag satt, basilika, mini solros osv... värkar dom älska angry.gif vad ska jag göra för att bli av med dom?? confused.gif
myrtille
Man kan lägga ut fällor som hoprullade tidningar och wellpapp där de kryper in på natten.
kricke1
CITAT (myrtille @ 23-06-2007, 22:11) *
Man kan lägga ut fällor som hoprullade tidningar och wellpapp där de kryper in på natten.

Kasta ut pappret sen med dom i låter ju ganska bra men, det finns ju säkert 10-20 st till som ska tas bort angry.gif
Jill-Ulrika
CITAT (kricke1 @ 24-06-2007, 10:08) *
Kasta ut pappret sen med dom i låter ju ganska bra men, det finns ju säkert 10-20 st till som ska tas bort mad.gif

Känner igen det där, tvestjärtarna åt upp alla klematisblommor på min balkong förra året, även pense osv. De gillar mörka "torra"(?) trånga utrymmen och kommer ut och äter på natten. Det var så jag upptäckte att det var just tvestjärtar som var sabotörerna.

Tänk dig att gå ut på balkongen en sen natt och höra något knapra, hämta en ficklampa och se tvestjärta drösa ner när du rör vid dina plantor sick.gif crying.gif

Jag fick också rådet att jaga tvestjärtar med fälla. Hur det gick? Inget vidare tyvärr. Det bästa var att helt enkelt försöka leta upp deras "bon"/gömslen och hiva ut dem. Det fick åtminstone ner antalet något. Några hänglobelior fick stryka med eftersom de bodde där i jorden.

Ett råd skulle alltså vara att försöka leta upp deras gömlen och förgöra dem där. Tyvärr hittar det alltid något annat ställe att föröka/gömma sig. Det läskiga med tvestjärnar är att de är j-ligt svåra att döda. Det är hårda och svåra att klämma ihjäl och de verkar tåla ganska många olika medel. Jag har även försökt med dränkning, det var nog den bästa men äckligaste metoden. ninja.gif
MariaS
de flesta myrmedel i pulverform funkar bra på tvestjärtar också. Sen är det fukten de dras till. Ser man till att det torkar upp emellanåt, är det inte lika intressant att flytta in längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon