Eva-Lotta
Hej

I ett av mina trädgårdsland får jag kanppt ha något som jag frösår ifred. Så fort plantorna har börjat titta upp så är det någon där som äter sönder dem underifrån. Det gäller allt från dill, morötter, rödbetor och koriander till Squash och tomater som jag sätter ut efter uppdrivning inomhus. De senare blir liksom "ursugna" i stammen.

Jag antar att det är jordloppor som gör detta. De tips jag fått är att vattna rikligt och gärna med nässelvatten. Någon annan som har några bra tips? Nu har just nästan en hel omgång med dill och en hel omgång med koriander försvunnit för mig och ett par av bondböneplantorna som börjat komma upp ser mycket ledsna ut!

Eva-Lotta
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker inte det låter som jordloppor, plantorna brukar inte ge upp när det är jordloppor och de brukar mest göra hål i bladen de ger sig inte på rötterna såhär ser jordloppeplantor ut:

Om det är rötterna som drabbas skulle jag satsa mina pengar på harkrankslarver (hittas ca 5-10cm ner i marken) eller någon skalbaggelarv (brukar vara vita och feta med brunt huvud, det finns många olika skalbaggearter alla är inte skadegörare men de som förekommer i stor mängd på liten yta brukar ofta vara skadegörare).

Maria i Helsingborg
Min man strödde ut trädaska och det ser ut att ha hjälpt....
Eva-Lotta
CITAT (Maria i Helsingborg @ 24-06-2007, 03:23) *
Min man strödde ut trädaska och det ser ut att ha hjälpt....

Hej

tack för era svar!

Hjälpte askan mot det jag beskriver, eller mot jordloppeangreppen som syns på Åsas bild? vore ju underbart om det vore så enkelt! Aska har vi i överflöd.

Kanske är det såna däringa harkrankslarver i alla fall. Jag hittade något liknande när jag grävde i ett av landen nyss. Och stora feta vita larver med svart huvud har jag också. Håhåjaja!

Eva-Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon