Om pionplantan kom från ett frö, så tror jag, utan att vara expert

, att det i o f s kan vara helt normalt att den ännu inte blommat. Om det är en delad pion, som fortfarande inte blommat på fyra år, så skulle i alla fall jag börja dra öronen åt mig.
Jag har planterat mina pioner, som varit olika utvecklade vid köpet, i stora planteringsgropar (ca 50 cm diameter), blandat i kogödsel och en näve benmjöl i jorden, som från början var mullrik och fin. Efter nyplanteringsfasen, har jag fortsatt håll ytan kring pionen fri från andra växter och jag har vattnat när det varit torrt på vår-försommar, 1 gång/vecka och REJÄLT (så vattnet når djupt ner). De får kogödsel i en ring utanför plantan (inte på själva plantan alltså). Mina pioner mår bra och alla utom en har blommat i år (de är planterade de senaste två åren).
Pioner ska inte planteras för djupt, inte mer än 5 cm under jordytan får rotknölarna hamna. Då blommar de inte. Så det är väl huvudtipset, att om du är osäker på hur djupt de hamnade, lyft upp dem! Passa då på att göra en fin planteringsgrop med mullrik jord (dvs tillsätt kogödsel/kompost). Passa sedan den omplanterade pionen med vatten, och fortsätt med det nästa vår och sommar. Då tror jag att din pion kommer att både växa och trivas.
(Pioner är inte mer näringskrävande än andra perenner, men däremot lite kinkiga med planteringen + att jag tycker mig se tydligt resultat av att vattna de unga pionerna ordentligt under våren.)