ängsvädd
Hej, jag undrar om man kan sticka ner en kvist av spirea i jorden och den bildar rötter? Jag vet inte vilken sort det är, blommorna är skära till rosa, blomställningarna liknar "korvar",
Henrik_
Det låter som Klasspirea, Spiraea x billardii
Visst, den går att sticklingsföröka, under sommaren kan man klippa till sticklingar som liksom är lite "halv mjuka", man tar den vid övergången mellan mjukt och hårt sos.gif ... jösses vilken förklaring.
Man brukar säga att det ska vara vid skiftningen mellan grönt och brunt, så att basen är lite mer förvedad än resten.
Annars går det ju att dela också, fast det brukar inte vara helt lätt.
olgak
Ja, det tror jag är ganska lätt, och anledningen till att jag säger så, är att våra spireabuskar ynglar av sig själva genom att en gren blir liggande mot marken och sedan slår rot. Läste nyligen i en tidning om någon som sticklingförökade genom att ta en kvist, lägga den på marken med en sten ovanpå för att hålla den på plats (ingen jättebumling gissar jag) och sen om det behövde vattnas så vattnade hon på stenen. Har inte prövat, men det låter ju lite som våra spireors egen-förökning.
Snöflinga
Har massor av små rosenspireaplantor ... av en ren slump blev en utblommad kvist hängande över en kruka som jag höstrensat, dock med jord kvar happy.gif I våras var krukan full av små spirea-skott w00t.gif Planterade om ett gäng i klump, resten slängde jag eftersom jag inte vet vad jag skall göra av dem dunno.gif
Henrik_
Men det är inte Klasspirea ni har då eller?
Jag bara gissar, det är mycket möjligt att jag har fel, men jag tror att andra spireor, tillexempel Norskspirea och Rosensprirea rotar sig mycket lättare.
Jag tror inte den här gör det... men det kanske bara är jag dunno.gif
olgak
CITAT (Henrik_ @ 24-06-2007, 18:45) *
Men det är inte Klasspirea ni har då eller?
Jag bara gissar, det är mycket möjligt att jag har fel, men jag tror att andra spireor, tillexempel Norskspirea och Rosensprirea rotar sig mycket lättare.
Jag tror inte den här gör det... men det kanske bara är jag dunno.gif

Jag missade det där att de såg ut som "korvar"! Sökte på klasespirea. MimmiH, det är INTE sådana som på bilden i länken som jag har alltså. Henrik kan mycket väl ha rätt att denna sorten är mer svårförökad, jag känner inte till det alls (har aldrig ens sett en sådan klasespirea - ganska snygg!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon