Full version: Innekatt
linn
Hej smile.gif
Jag och pojkvännen funderar på att skaffa en inne-som-får-gå-ut-i-sele-katt när vi flyttar ihop.
Är lite nyfiken på hur mycket pengar ni andra lägger ut på er (inne)katt per månad? För försäkring, mat, sand, osv.
Har räknat lite på vad det kan komma att gå på, och landar väl nånstans på 1.000-2.000/år (eller åtminstone första året) om man inkluderar kastrering.
Å andra sidan är det kanske inte nödvändigt att kastrera en innekatt? Om det inte har någon påverkan på hur katten mår förstås..?
Annars känns det som att man såklart får räkna med en del utgifter när man har katt. Och det är det ju värt smile.gif
Tezzla
Självklart ska du kastrera din innekatt! Alla katter som man inte tänker avla på ska kastreras. En katt som kastreras mår bättre! Att vara fertil men aldrig få "komma till skott" sliter på en katt både fysiskt och psykiskt.

Vad det kostar? Tja, jag vet faktiskt inte. Jag har faktiskt inte koll på det. Men det blir ju ett par tusenlappar år. Mat, vaccinationer, försäkring, sand...
Sailor Pluto
Vad roligt att ni funderar på att skaffa katt, vill jag börja med smile.gif . Katter är härliga! Har ni tänkt er en raskatt eller "bara" en vanlig bonnkatt?

Jag tycker absolut att katten ska kastreras, det har många fördelar för både katten och er. Ska katten inte användas som pappa/mamma så är det bara plågsamt att låta han/hon gå okastrerad. Katten blir lugnare och mer sällskaplig (åtminstone har våra blivit så) efter kastrering. Möjligen kan missen bli lite överviktig om man inte aktiverar den tillräckligt. Fast det låter som att ni har tänkt gå ut på promenad med den så det är väl inte så stor risk.
Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det här: ge inte katten p-piller! I längden så blir det inte billigare eller mer praktiskt. Fördelen med en kastrering är att katten inte utvecklar cancer efter några år som väldigt ofta händer när honkatter får p-piller. Bespara er eländet som blir när katten dör i förtid, ibland efter att ha haft ont och mått dåligt. Jag har varit med om det själv, det kanske hörs.

Vet faktiskt inte om ni behöver vaccinera katten om den bara ska vara ute i koppel... Det finns väl risk att den får någon av de sjukdomar som man vaccinerar mot, så det kanske vore bra ändå? Eftersom det bara är en gång per år, eller vartannat år, så blir det inte så dyrt.

Kattsanden vi köper räcker ganska länge. Tror att den heter Pussi ultra g.gif . Iaf är det klumpbildande luktabsorberande sand som faktiskt håller vad den lovar. En stor 15-kilossäck räcker ca 1 1/2 månad. Kostar inte över 200 kr, beror på var man köper smile.gif .

Maten är nog det dyraste för oss. Alla katterna äter specialmat från Hills, och det märks att den maten är riktigt bra för dem. När vi bytte ut Friskies och Kitekat så blev deras päls glansigare, magen blev bättre och alla fick mer energi. Det är alltså värt de 1600 kr vi lägger ut ca var tredje månad. Sammanlagt så får vi säkert 30 kilo mat för den slanten.
Om ni köper Hills eller någon liknande dyr mat till en "vanlig" kisse kommer ni säkert under den summan. Vi har tre katter, varav två får urinstensförebyggande mat och en som får mat för viktnedgång. Verkar som att den maten är dyrare än den vanliga.

Försäkringar har jag noll koll på blush.gif . Vi har funderat på att skaffa någon av Agrias husdjursförsäkringar, men inte riktigt kommit igång. Har bara läst lite på deras hemsida. Ett tips är iaf att kolla där. Undersök också om ert vanliga försäkringsbolag har husdjursförsäkringar, har för mej att det kan vara så.

Hoppas att det hjälpte lite smile.gif ! Tycker att det är jättebra att ni kollar upp kostnader och sånt innan ni tar hem en katt tummenupp.gif .
Tezzla
CITAT (Sailor Pluto @ 24-06-2007, 13:37) *
Vet faktiskt inte om ni behöver vaccinera katten om den bara ska vara ute i koppel... Det finns väl risk att den får någon av de sjukdomar som man vaccinerar mot, så det kanske vore bra ändå?

Ja, min åsikt är ju att det nästan är viktigare att vaccinera innekatter. Smitta kan katterna utsättas för så fort de är ute eller så drar matte/husse in det med skor och kläder. Utekatter bygger förmodligen upp ett helt annat immunförsvar än innekatter och även fast de utsätts för mer elände än innekatter så har de förmodligen en annan motståndskraft. Och detta har jag inga "vetenskapliga belägg" för utan det är bara min åsikt och tanke... wink.gif

(sedan kan jag tycka att det kanske är lite överdrivet att prompt vaccinera sina katter varje år eftersom vaccinet faktiskt lagras i kroppen, men det är en annan diskussion tongue.gif )
anncharlotte
Jovisst ska du kastrera din katt, det kommer både den och ni må mycket bättre av. En hona som löper är ganska högljud, och blir y7den inte parad löper den ganska omedelbart igen. P-piller är inte att rekomendera om det inte är nödvändigt.
Och en okastrerad hankatt som går inne kommer troligtvis att skvätta, inte blir han så trevlig heller , risken är stor att det enda han tänker på är tjejer.
Att kastrera en hankatt brukar kosta runt 500 och en honkatt 800-1000 kr.
Vad försökringen kostar är jag lite dålig på, beror ju mycket på vilken typ av försäkring ni väljer, finns med olika självrisker.
Vaccinera bör ni ju också göra, kostar här hos min vetrinär 200 kr, men det är väldigt olika, ju större klinik ju högre priser tycker jag det verkar som. Ett kattpestvaccin räcker i 3 år, därimot så räcker kattsnuvevaccinet bara knappt ett år. Men kattsnuva är ju till skillnad från kattpest inte dödligt, inte lika viktigt med andra ord. Bägge dessa vaccin tas i en spruta.
Vad kattsand kostar är ju väldigt beroende på vilken sort man väljer, här finns på Willys en riktigt bra kattsand, klumpbildande för några tior, man kan använda träpellets, finns på lantmännen en stor säck för mindre än en femtilapp. Sen finns det ju flera betydligt dyrare varrianter i djuraffärerna. Man får nog helt enkelt pröva sej fram vilket som man föredrar.
När det gäller mat så tycker jag att om man väljer att ge sin katt torrfoder sä är det inte dyrare att köpa dom bättre fodren, även om priset känns lite högt så går det åt mindre mat än om man använder dom billigare sorterna. Vill ni ge blötfoder så rekomenderar jag Mjau, ett bra foder till ett rimligt pris.
Lycka till med er kisse !
Virriz
Jag har två stycken och de kostar per katt/månad:
Mat 130 kronor (10-kilossäckar från djuraffären)
Försäkring:Ca 100 kronor (den dyraste försäkringen på en raskatt, en bengal har jag, och sen får man kattungerabatt försa året).
Kattsand:(har provat mig fram och Pussi Compact på Ica/konsum funkar lika bra som dyra Everclean) 100 kronor
Övrigt:Godis, leksaker, "lyxigare mat" e tc 50 kronor
Summa/månad och katt:380 kronor. Och det går såklart att komma undan lite billigare om man väljer en billigare försäkring/mat, men jag skulle ALDRIG ha mitt djur oförsäkrat!

Sen tillkommer kastrering (som ju är en engångskostnad och som absolut ska göras) för 500-700 kronor.
Vaccination åtminstone varannat år á 200 kronor.

Det är i alla fall jättekul att ha katt och värt varenda öre tycker jag...
Gloriana
Och jag sticker ut huvudet och säger välj en raskatt om du ska ha innekatt! Jag har haft brittiskt korthår i 20 år med ett kort avbrott för huskatt (kallas också bondkatt...) som hade rätt mycket orientaliska raser i sig. Vår lilla huskatt dog för två år sen på vägen och det var inte roligt kan jag garantera. Vi bor på landet och det gick inte att hålla henne inne för då rev hon huset. Mina britter har jag kunnat hålla som innekatter utan att de tyckt illa vara - om än lite nyfikna så klart. Brittdamerna blev utekatter när de inte skulle gå i avel längre men då bodde jag långt från allmän väg så de riskerade inte livet. När du väljer en raskatt kan du välja vilket temperament du vill ha på katten - gå inte efter utseende!!! Du kan också få hjälp av din uppfödare med svar på frågor och sånt - om du väljer en bra uppfödare vill säga, alla är INTE bra.
Det finns de som säger att det är löjligt att betala en massa pengar för en katt. Det har jag svårt att förstå. Genom att köpa en raskatt måste uppfödaren hålla sig till vissa regler som främjar kattens hälsa. T ex måste en kattunge vara 12 veckor när den säljs. Jag får vansinnesanfall när jag ser annonser om kattungar på 6-8 v. De katterna är mer benägna att få psykiska problem då de inte fått rätt uppfostran av sin mamma. Kattungen är också uppfödd på bästa tänkbara mat. Den är vaccinerad och avmaskad när du hämtar hem den. Den är också vetrinärbesiktigad och har fått en litet chip i nacken som identifikation om den skulle bli stulen eller springa bort. Dessutom gäller diverse konsumentlagar men den delen kan jag inte.
Jag har haft hundar också och skulle i första hand välja en rashund också idag för jag vet vad jag får. Missförstå mig rätt - ALLA katter och hundar är lika mycket värda vare sig de är av blandras eller inte. Det är uppfödarens ansvar och kunnighet samt rasens personlighet och temperament jag vill kunna välja.
Vi väntar nu på en liten kattkille, ja så liten blir han inte när han är stor. Hoppas bara att prinsesskatten vi har hemma inte slår ihjäl honom.....
Vill du se hur en mycket seriös och kunnig uppfödare resonerar gå in på sidan www.esteticas.se och titta. Vi har också varit där många gånger och sett hur katterna har det. Är djupt avundsjuk på deras fantastiska kattgård - 500 kvm frihet och säkerhet.

Lycka till med din katt! Det är underbara djur! yes.gif
Virriz
tummenupp.gif Gloriana: Håller fullständigt med dig! Som stolt bengalägare biggrin.gif
Katter lever ca 15-20 år (om allt går som de ska), och att skaffa katt bör vara ett noga genomvägt beslut! Är så skittrött på de som tycker man är typ dum i huvudet som betalar pengar för en katt "när man kan få en gratis" eller "få en hund till samma pris"

Sorry, lite OT men..
Gloriana
CITAT (Virriz @ 25-06-2007, 15:13) *
tummenupp.gif Gloriana: Håller fullständigt med dig! Som stolt bengalägare biggrin.gif
Katter lever ca 15-20 år (om allt går som de ska), och att skaffa katt bör vara ett noga genomvägt beslut! Är så skittrött på de som tycker man är typ dum i huvudet som betalar pengar för en katt "när man kan få en gratis" eller "få en hund till samma pris"

Sorry, lite OT men..

Ännu mera OT men tack för medhållet! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon