Full version: hibiskus på stam
Veronica_
Jag köpte en hibiskus på stam billigt på ikea, den såg lite trött ut när jag köpte den, därav det billiga priset.

Nu står den ute i kruka i sol men bladen börjar bli bleka och matta, inte alls så blanka o gröna som de ska.

Nån som har förslag eller tips på vad som är fel och vad jag ska göra åt det?
Biggan_
Det är inte så lyckat att flytta den från inne rakt ut i solen. Du skulle nog satt den i skugga först.
Plantera om den och sätt den i skuggan, vänj den sen allteftersom att stå i solen genom att den får korta solstunder i början som du ökar på efterhand.
Veronica_
Måste jag plantera om den igen?
Jag planterade om den direkt när jag köpt den...
Lady Hamilton
Flytta den mera skuggigt så skall du se att den kommer att må bättre tummenupp.gif Sedan gör du som Biggan tipsar om dock tror jag att omplantering inte är nödvändigt
Alexander-VG-zon3
beror på hur dåliga bladen är !!??
är dom flesta brända och skadade kan du lika gärna ha den kvar i solen där den får mer värme och kommer igång snabbare med ny blad utveckling bara du vattnar den så den inte har det torrt plus börjar göda den efter 3-4veckor svagt i början om inga nya blad syns . som med hibiskusarna jag har inne tar jag alltid ut direkt i söder solen och flesta blad trillar bort, kort där efter kommer nya blad och den blommar sen som vanligt .

är dock bladen bara lätt skadade så sätt den i skuggan en vecka sen i öst en vecka och sen sätt den i solen igen kan finnas en risk att bladen den har är så pass känsliga så att dom bränns igen och då är det lika bra att få veck dom fjolliga bladen så nytt kommer dock är det lite beroende hur växten är dom flesta brukar anpassa sig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon