Margaretha
01-07-2003, 16:02
För några år sedan lärde jag mig här på odla.nu att man inte skulle klippa fjolårsskotten på sin Jackmanii ända ner för att få den att blomma nerifrån så att säga. Men för mig blir det ingen skillnad. Den blommar alltid bara i toppen, högst upp på planket.
En likadan i en rabatt som troligen knappt sköts alls blommar jättefint hela vägen nerifrån och upp.
Hur bär ni er åt, ni som lyckas?
Fialotta
01-07-2003, 17:30
Min Jack blommar ifrån halva liksom...
jag brukar klippa långt ner...alltså 10 cm nerifrån
ungefär sådär
Margaretha
01-07-2003, 22:08
Så gör jag också - utom det året jag "lärde mig" att inte klippa ner den helt - men det blev ingen skillnad.
Idag läste jag i en bok att den ska klippas ett eller två skott över fjolårets snitt varje år. Då blir det ju inte tal om att den ska klippas ner till 10-20 cm höjd som det står i de flesta böcker.
Lite gåtfullt är det allt.
Nu har jag lärt mig att hålla den fri från mjöldagg, nu gäller det bara att få den att blomma mer också så blir den säkert vacker.
Gödning? Den fick brunnen kogödsel i våras - och lite benmjöl - som jag läste skulle befrämja blomningen! Fick den kanske för mycket av det goda?
Hannele
01-07-2003, 22:25
Skär ner skotten tripp-trapp-trull; lämna kvar 40-60-80 cm från marken
så har man blommor över hela plantan, eftersom Jackmanii blommar i toppen på grenarna.
På vårvintern eller på hösten.
Fialotta
01-07-2003, 23:01
Aha...va smart...tripp trapp trull....
tack för tipset, så gör vi nästa år Margaretha
här lär man sig alltid nåt...hela tiiiden
Hannele
02-07-2003, 07:16
Varför vänta till nästa år, när du kan klippa tripp-trapp-trull redan i höst?
Ge samtidigt lite benmjöl.
Fialotta
02-07-2003, 08:52
Klipper du på hösten...mina blommar till långt
in på hösten...den blir döstor
Men okey...ska prova i år
Tack
Hannele
02-07-2003, 09:52
Novembr är väl höst...? Då blommar dom väl inte ens hos dej?
Fialotta
02-07-2003, 11:45
Näää...då har vi säkert snö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.