pialotta

thailand liten.jpg

hej. För ett par år sedan råkade jag få med en stickling hem från Thailand som nu blommar. Den ser ut exakt som min Kristi Törnekrona, men den är ett nummer större, dvs blomman är 3 cm (och röd!!) och bladen blir ca 15 cm.

Vad skall jag kalla den?
Jag vet att det också finns gulblommande K T (fast har aldrig sett), den jag har får vita blommor ca 1 cm, finns det många olika sorter?
/p
Ardisia
Vid sökning via google så kallas växtfamiljen "törel" och det finns många sorter.
pialotta
å 17, Törel! Skumt ändå, jag hade en Gulltörel o en Mandeltörel ute, de liknade inte alls denhär.
lissa
Ja blommorna och stammen är ju som en kristo törnekrona, det kanske är en jättevariant. I djunglarna finns det ju Kroton som är enorma, nästan som träd, och hos oss är dom så pass små att vi har dom i små krukor....
Törel och törne kanske är samma ord från början.... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Familjen törelväxter Euphorbiaceae är en stor familj med många olika släkten ex. Euphorbia, Croton, Ricinus, Jatropha, Codiaeum etc.

Även själva släktet Euphorbia dit Kristi Törnekrona hör innehåller flera hundra växter och många av dem är inte speciellt lika till utseendet, till släktet Euphorbia hör ex. Kristi törnekrona, julstjärna, trekantseuforbia (den man brukar kalla High Chaparall kaktus), kameuforbia (=skvättiväg)

Men jag tippar på att den växten du har är en Kristi törnekrona det finns förädlade namnsorter av denna växt.
pialotta
Tack för ett uttömmande svar Åsa - tacktack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon