surren
Yees rubriken säger allt, vad kan man ha för fint på balkongen under sommaren och som klarar sig bra under vintern också?
Alexander-VG-zon3
vilket läge är den i ? är det inglasad eller inte ??

surren
Hmm det borde vara väst(?), solen kommer runt 2 tiden, sen ligger den på resten av dagen.

Inte inglasad
Alexander-VG-zon3
kryddor är tåliga ju - lavendel,isop,timjan(back,citron,apelsin,grå,krydd),salvia(stäpp,krydd),rosmarin
(zon1-2skyddat tål inte blåst ),malört,stenkyndel,nepeta,mynta,oregano,dragon
kryddor vill gärna ha det torrare på vintern så ställ dom intill husväggen under regnskydd .

sen klätterväxter
klematis,vinranka,bokaharbinda(fryser ner dom första åren),vildvin,vinterjasmin(zon1-2skyddat) sen ettåriga luktärt

perenner kan du välja vad du själv vill ha ev att du ställer dom i en grupp vid väggen på vintern .

sen kanske du inte ska ha så många buskar eller träd kan bli för mycket ibland ,, perenner och klätterväxter täcker bra och ger lummig grönska .

sen kan du även ha ettåriga och lite lökväxter och annat på vintern,våren,hösten och lökväxterna kan du ju ställa undan under sommaren där det är varmt och torrt . plus kan du avhärda krukväxter på våren som du har ute under sommaren och sen tar in på hösten innan temperaturen sjunker under +5c +10c på nätterna .

sen på vintern att tänka på är att samla i hop alla krukor i en grupp och sätta dom invid husväggen plus att du har frosttåliga krukor ev att du täcker hela gruppen med grönvinterväv eller fiberduk så får dom en bättre chans att klara sig och håll det lite torrare speciellt kryddor .

surren
Tack så jätte mkt flaxss för fina tipsen!

Jag köpte faktiskt 2 st clematis idag (the president och miss bateman) som jag ställde ut på balkongen nyss. Vill du ge några tips hur dom sköts? Kruka osv...

smile.gif
Alexander-VG-zon3
det får nån annan svara dig på, klematis är jag inte så bra på
surren
Någon annan som vet smile.gif ?
Ljusgröna fingrar
Vår balkong har sol från kl 12.

Vi har en vildvin som insynsskydd, i år har den tagit sig riktigt bra, tänk på att ge den en djup och stor kruka. En klätterros, ny för i år, den verkar trivas mkt bra. Lijor trivs också bra på balkongen, Dhalior är nya för i år, men det verkar också gå bra, smultron, Lobelia, Fuschia, Pelargoner och en form av murgröna. Om du vill ha det lite skuggigare/insynsskydd kan du sätta upp en vassvägg, om det funkar med din balkong.

Lycka till

cecland
Dina klematis ska ha stora krukor (minst 40 cm diameter) och bra, näringsriktig jord (inte lågprisjord). Och lägg dit stenar eller dyl som skyddar klematisens fot mot solen. Det kan vara bra att toppa bort en del (halva?) av klematisen när den planteras, då riskerar man inte att rankorna växer alldeles för fort så att inte rotsystemet hinner utvecklas (klematisen kan vissna i så fall).

Jag har också en The President i kruka på balkongen, den klarade sig bra under vintern i zon 3. Jag vinterskyddade den genom att ställa krukan på ett frigolitblock för att skydda mor kyla nerifrån. Den står under tak. Se till att krukan är frosttålig bara.
Mollis
CITAT (surren @ 24-06-2007, 17:04) *
Tack så jätte mkt flaxss för fina tipsen!

Jag köpte faktiskt 2 st clematis idag (the president och miss bateman) som jag ställde ut på balkongen nyss. Vill du ge några tips hur dom sköts? Kruka osv...

smile.gif

Jag är ingen Klematis-expert men jag har en "The President" som växer i Väst-läge mot upphöjd altan och jag har sett till att den har lite skyddande växtlighet nere vid fötterna, annars är den jättelätt att sköta, den har fått gödning en gång bara. Den står väldränerat och det är nog viktigt.....

/Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon