Minimor
24-06-2007, 15:54
Har köpt två rosor som är förpackade med rötterna i en påse med sågspån. Grenarna är täckta med något som ser ut som grön paraffin.
Hur ska jag göra med rosorna? Ska "paraffinet" tas bort? Kan jag plantera med en gång?
Hilfe!
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2007, 16:04
Paraffinet ska vara kvar det hindrar uttorkning och knopparna kan ta sig igenom lagret och det trillar bort av sig självt.
Hm.. trodde inte man sålde barrotat i butikerna såhär sent men ser de friska ut så har de kanske lagrats bra tills nu. Såhär skulle jag göra: Sätt rosorna i en hink med lervälling i någon/några timmar åtminstone. Under tiden kan du gräva rejäla gropar på något ställe där det inte stått rosor nyligen. Okuleringsstället(ympstället) = den där knölen mellan roten och grenarna ska vara ca 10-15cm under markytan vid planteringen och rötterna får inte böjas för att få plats i gropen. När du planterar använd den naturliga jorden i trädgården ev. uppblandad med köpejord (det får ej vara enbart köpejord i gropen) ska du lägga ut gödning som typ kogödsel så ska den blandas in i det översta lagret jord det får inte läggas i botten av planteringsgropen.
Mycket viktigt: Vattna rejält vid planteringen + under hela sommaren, ge rejäla rotblötor när du vattnar inget småskvättande.
Minimor
24-06-2007, 16:59
Tack Åsa!
Ska ta mig an rosorna i morgon