Hej
Har ni några fina bilder på stenrabatter för att få lite inspiration. Antingen om ni har bilder på era egna rabatter eller har länkar till någon bra sida.
Tack på förhand.
kerstin z5-6
24-06-2007, 17:25
Menar du en sån här ?

eller kanske en såhär ?

Fina och fina...... men vi har så vansinnigt mycket sten att vi måste använda den till något
Det här har vi roat oss med i helgen.
[attachment=4391:Stenaltan.jpg]
För att minska nivåsklinaden mellan altanen och "(o)gräsmattan gjorde vi en liten stenterrass.
Mitt första försök till grusparti tidigare i vår:
[attachment=4389:grusparti1.JPG]
Förra året så stensatte vi en hopplös slänt med kullersten och gjorde en stenrabatt nedanför..... I de två "hålen" på var sida om trappan står det en William Baffin och en Morden Snowbeauty i varje + lite perenner.
[attachment=4390:sten.jpg]
Varje sten jag gräver upp lägger jag runt mina "upphöjda" rabatter för att dölja den fula "rabattkanten" av rundträ.
[attachment=4388:stenkistan.jpg]
Runt kanterna på mina "rosgropar" har jag också sten och där har jag fyllt med lite jord och sand och planterat massor av taklök och små torktåliga perenner.
[attachment=4392:rosgrop.jpg]
/Anki
Hej
Tack för fina bilder!
Men jag tänkte mer på rabatter med småsten...typ sjösten. Vi ska göra en rabatt längs husets långsida. Det finns ingen sol där så gräset växer dåligt.
Jag bygger ofta med sten när jag har överflöd av den varan. Få rabatter blir så prunkande som när man antingen bygger upp, ellerbygger in sten! Här är en kryddspiral, som passar för alla slags växter som gillar dräberat
http://www.juniper.se/kryddspiral/.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.