Vesna
Hej,

Jag har en isop planterad intill en rudbeckia Magnus. Denna Rudbeckia har kommit med blad och ca 20 cm höjd. Knoppar ser man inte röken av, för ett år sedan var den mycket finare vid midsommar. Lite längre bort i samma rabatt finns både gul och orange rudbeckia och den gula är buskig och fin och den orange har tom knoppat sig. Magnusen ser rätt eländig ut och mindre än förra året (då den inte stod bredvid isopen som kom till i höstas). Isopen är stor och fin och jag funderar om växter kan "stjäla" växtkraft ifrån varandra? Eller vad kan det annars bero på att min magnus verkar lite klen?
Eva 33c
"Magnus" heter inte längre rudbeckia utan echinacea. Med det vill jag bara säga att man kanske inte ska jämföra den med rudbeckiorna. Hos mig blommar "Magnus" i augusti, mina plantor har också bara blad än. Jag använder isop som kantväxt på många ställen och tror inte den stjäl näring från sina grannar. Så den är nog utan skuld rolleyes.gif
Antingen missinner du dig angående hur Magnus såg ut förra året eller så saknar han något annat. Mina Magnus får ingen speciell uppmärksamhet utan tycks trivas där de står, så jag har ingen erfarenhet av vad som kan göras.

En fundering, köpte du den förra året? I så fall kan den ha startat sitt liv lite mer söderut och alltså kommit längre till midsommar än nu, när den växer i zon 5 och får senare start. Men har du haft den flera år förut så är det ju inte det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon