Full version: Plantera klematis nu?
Lotta
Hittade clematis billigt men är det någon idé att köpa så här sent? Platsen jag har tänkt att ha den på är inte färdig än kan jag plantera den i grönsakslandet över vintern? Behöver den täckas? Ska jag i så fall täcka hela växten eller bara rötterna? Kan krukan sitta kvar?
Tack/Lotta
Louise i Göteborg
Går det att gräva så går det att plantera tongue.gif

Visst kan du plantera i grönsakslandet så länge, jordslå kallade di gamle det.

Plantor säljs ofta billigt så här års, livsfarligt att komma i närheten av en plantskola unsure.gif

Titta i krukan! Det är stor risk för att där bara är rötter och ingen jord, då blir det lite jobbigt för plantan när den skall börja växa till våren. Om det är så bör du antingen plantera utan kruka och med bra jord i gropen eller plantera om i större kruka och gräva ner allt ihop (så har jag gjort med min omöjligaste plantreaväxt).
Lotta i Gbg
Det allra bästa är att du försöker göra i ordning en riktig planteringsgrop åt klematisen nu, och täcka den. Är det inte möjligt så tror jag att du ska ha kvar den i krukan och antingen gräva ner den som Louise skriver eller ställa den skyddat i en bänk eller kallväxthus (pallkrage, kanske!) med täckning. Du kan klippa ner den rejält. Plantera den tidigt i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon