lillpäran
Hej!

Min gräsmatta började för tre veckor sedan att bli lite orangefläckig på ett litet område. Jag tänkte inte mer på det förrän det oranga gräset plötsligt fanns på flera ställen veckan efter. Denna veckan så har jag det i hela gräsmattan mer eller mindre crying.gif Kan detta vara någon sorts svampangrepp sk rost och i så fall hur får jag bort det?

Jag har sett att vi har gräs ute på kommunens mark med samma oranga fenomen, kan detta spridas via gräsklipparen som jag även haft utanför tomten och sedan tagit in?

Bifogar bilder på den oranga "mattan"

Hoppas att ni kan hjälpa mig wink.gif
mvh

Lillpäran

ps: vi har detta året både kalkat och för inte så länge sedan strött ut algomin på gräsmattan
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske du hittar något som passar här (svampsjukdomarna är långt bak i skriften) och någon svampsjukdom ser det ju ut att vara och JA svampsjukdomar kan spridas via gräsklipparen men det kan troligtvis även spridas via vind och vatten, svampsporer och konidier brukar vara så små att det lätt kan resa via vind och regn.

Som hobbyodlare finns det inga medel man kan sprida ut men i skriften finns det ju vissa tips vid svampsjukdomarna på vad man kan göra för att minska ner problemen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon