storfamiljen
24-06-2007, 22:02
Har några berghällar i utkanten av trädgården (som tidigare var skog) och jag har en vild ide för att göra dessa snyggare. Jag undrar om någon vet om det går att plantera in lav på en berghäll? Det finns ju många olika men jag gillar de gula (t.ex. vägglav) varav vissa växer i gula ringar. finns det möjlighet att köpa dessa och få de att rota sig alternativt att leta utt laven någonstans och skrapa loss den och ta med den hem??
[attachment=4397:vägglag.jpg]
fredwel
24-06-2007, 22:33
Ett sätt att få lavar och mossor att etablera sig/växa fortare är att stryka på filmjälk på de ställen man vill ha lavar/mossor.
Kan tänka mig att det går ändå fortare om man "sår på" med idenskrapad lav.
/fredrik
Piccante
25-06-2007, 09:59
Att köpa lavar tror jag inte är möjligt utan det får bli egen insamling om man ska ha till trädgården. Transplantation av lavar på träd brukar brukar vara problematiskt ofta är det är svårt att få dem att fästa. Kanske filmjölken kan vara till hjälp?
Vägglaven är näringsgynnad så det gör inget om klippan i trädgården är omtyckt av fåglar eller om den får näringsrikt damm på sig från trädgårdslanden. Sen blir vägglaven riktigt gul/orange om den får mkt ljus, är det skuggigt blir den mer färglös.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.