Cassandra
24-06-2007, 23:35
Jag lyssnade på programmet Plånboken i P1 14:30 söndag. De gjorde ett test, olika personer köpte fröpåsar som garanterade 60% grobarhet, planterade i lådor och efter några veckor checkade de av och räknade. Av 20 frön där 12 garanterat skulle gro grodde enbart 2 frön osv. De tog med sig lådorna till affären och gjorde en reklammation. Man intervjuade ansvariga på Weibulls, Bröderna Nelson osv och det visade sig att väldigt få odlare bryr sig om eller tänker på att de kan reklammera fröpåsar.Har du gjort det någon gång? Även om det är min fulla rätt skulle det nog kännas lite snålt, eller hur resonerar ni andra? Varför är det så egentligen? Ibland kan man råka ut för flera usla påsar och bli jättebesviken.
Det har jag aldrig tänkt på att man kan göra. En del fröer är ju inte billiga heller... Nu har jag väl iofs haft rätt mycket tur med fröna, de gror, det är efteråt jag lyckas dräpa dem...
Susanne i Linköping
25-06-2007, 00:51
Om man inte är väldigt kunnig som odlare vet man ju inte om det är fröna eller en själv det är fel på. Vissa fröer kräver ju en hel del för att gro även om det inte är något fel alls på dem.
Själv har jag misslyckats totalt med ramslök och blå bergvallmo, men det är inte säkert att det var frönas fel (särskilt inte med vallmon) så inte reklamerade jag fröerna, inte.
Annat är det med mina kära rosenbönor. För ett par veckor sedan hittade jag en böna som blivit kvarglömd på verandan över vintern (under tak men utan väggar), och blivit både trampad på av mig och tuggad på av katten. På skoj petade jag ner den i en kruka, och visst grodde den!
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2007, 08:57
Tyvärr så är det ju få fröfirmor som inriktar sig på fritidsodlare i sverige som testar fröerna själva, de litar lite för mycket på fröförsäljarna.
Den enda firman jag vet som gör egna tester är Runåbergs och det händer en hel del gånger att man fått meddelande att sorten man beställt inte kan levereas p.g.a att deras tester har visat att det var alldeles för dålig grobarhet på fröpartiet alt. har de skickat 2 fröpåsar till samma pris som 1 påse p.g.a att grobarheten är låg.
Ibland när en väöxt blivit väldigt populär, som t ex basilika för en del år sedan, så tycker jag mig ha märkt att de fröer man köper är sämre än de brukar vara.
Jag hörde också programmet. De sa ju också att de är tacksamma om folk hör av sig, så de får veta att det kan vara problem med vissa fröer.
Jag har aldrig reklamerat fröer trots att resultatet varit si och så med. Då tror jag det beror på mina kunskaper, att det är något fel jag gör.
Cassandra
25-06-2007, 11:30
CITAT (Alba @ 25-06-2007, 11:48)

Jag hörde också programmet. De sa ju också att de är tacksamma om folk hör av sig, så de får veta att det kan vara problem med vissa fröer.
Ja de uppmanade folk att reklammera! Så gör det! Endast då kan högre krav ställas och bättre frön finnas i handeln.
För något år sedan var jag missnöjd med en fröpåse köpt på Impecta. jag klagade och fick omgående en ny påse.
Helen i Piteå Zon 5
25-06-2007, 18:07
Aldrig pga. dålig grobarhet för det kan ju ha berott på hur jag har gjort, men däremot har jag klagat på att det inte har blivit rätt sorts växt man har fått när det väl har grott

ibland tar det 2-3år innan man ser att det är fel

då blir jag vansinnig av ilska
Jag köpte en fröpåse från Fröer.nu stevia
i denna fröpåse var det 2 frön tror jag
såg väldigt knepigt ut, jag mailade dom
o jag fick svaret att de skulle skicka ny
påse jag har inte sett skymten av den.
det blir ju så att man ger upp, det är ju
synd för jag tror ju inte företaget går i
förlust om de måste skicka en ny påse.
ingrid fuxwall
25-06-2007, 22:19
Har reklamerat två år i rad nu och varje gång (det var olika firmor) fick jag ett vänligt svar med uppmaning om att uppge adress och sedan kom nya fröpåsar. Förra året köpte jag två påsar frön till ampeltomater, på olika ställen och vid olika tillfällen. Minns inte riktigt hur det var men om det blev tio planter av den ena påsen så gav nästa tre. Det lustiga var att den påsen jag fick som kompensation förra året, där grodde alla frön i våras och lite till. Av 16 frön blev det 17 plantor!
Självfallet skulle jag aldrig reklammera en billig påse men har jag köpt en dyrare sort så påtalar jag givetvis att det var något fel.
ingrid
Det är bra om man klagar på frön som är dåliga!
Även billiga sådana, skräp skall man inte behöva köpa!
För några år sedan var det skolklasser som blev erbjudna frön att sälja. Visst ville man köpa av barnen, som samla in pengar till skolresor. Men jag köpte endast första året, och köpte också från Lindbloms Och det var tur. Som ex. fick man en eller två sallads planor från barnen fröpåse fick man vara glad.
Tidningen Land hade i samma veva ett test på fröpåsar! Många fabrikat fick mycket dåliga resultat.
Var köper ni era frön ifrån. Nu tänker jag på vanliga grönsaksfrön, som morötter västeråsgurka, plocksallat palsternackor kål-växter mm. mm.
Har tidigare köpt allt på Lindbloms frö. Han har ju mycket bra frön, bra uppkomst och brasorter och mycket information och en hel del ekologiskt. Mycket seriöst företag. Nu är minsta förpackningen ofta för stor for mig, eftersom han nu säljer till yrkesodlare, men vem som helst får köpa.
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2007, 09:00
Grönsaksfrön köper jag hos Runåbergs de testar grobarheten själva på fröerna så det brukar bli bra resultat från deras fröer och har det varit någon sort som de ändå vill sälja trots lite för låg grobarhet så har man fått 2 påsar för samma pris som en så man ändå skulle få rätt antal plantor. De har också kul sorter och mycket är ekologiskt och ickehybrider.
Cassandra
26-06-2007, 11:22
Runåbergs och Impecta handlar jag hos.Någon enstaka enkel sort från fröhyllan på handelsträdgården (dvs Nelsons/Weibulls).
lizatuss
27-06-2007, 22:40
Jag har reklamerat frön från "Rara Växter" men blev väldigt illa bemött av dem.
Jag köpte bl a steviafrön från Örtagårdens fröer i våras (2007). Det var 4 frön i steviafröpåsen som kostade ca 25:- Steviafrön har naturligt låg grobarhet, men jag fick full utdelning på mina, och har nu fyra plantor i fönsterkarmarna. (Plantorna stod utomhus i somras men måste övervintras inomhus.)
Däremot blev det ingenting av flera andra sorters frön jag köpte från samma firma vid samma tillfälle. T ex såg jag ej skymten av varken pysslingkrage eller tagetes tenuifolia. Hammenhögs och Weibulls fröer av dessa två sorter hade jag däremot inte minsta problem med.
P g a resultatet av steviafröna klagade jag inte till Örtagården, men jag kommer inte att köpa frön av dem igen.
Lady Hamilton
05-12-2007, 17:43
Jag har reklammerat frö påsar 2 ggr. Ena var tom

visade det sig.........blev mött av en skrattande telefonist som sa
"-Ojdå! Men det kan tyvärr bli "fel" i bland, vi hanterar så många fröpåsar så det kan "slinka igenom" någon felaktig. Så skickade de en ny påse omedelbart. Andra gången var föerna "mosade" jordnötter som var som ett "damm" men då fick jag ingen ny påse eftersom "de" inte kunde rå för postens hantering sa de

............behöver jag skriva att jag inte beställt från "det" företaget igen?.............
Snigelhatare
05-12-2007, 22:56
Köpte en fröpåse som var tom en gång. Påsen låg här länge, tänkte byta den när jag hade vägarna förbi. Hade inte vägarna förbi, bensinpengarna är dyrare än fröpåsen så det blev inte av.
Köpte krasse Empress av India från hammenhögs. Det var helt fel färg i påsen. Blev inte av att jag klagade men fortsättningsvis så köper jag den på annat håll.
Ing-Marie i Finnerödja
06-12-2007, 10:09
Även jag har köpt en tom fröpåse men ringde och frågade när dom tänkte lägga i fröna. Men fick en ny + en annan sort på köpet för besväret jag hade haft med att ringa och klaga. ( det var Lord Nelson)
//Ing-Marie
Jag hade otur med lökar. Fick hel fel sorter av tulpaner som beställde, året efter ringde jag och klagade och fick lökar av sorter som jag beställde året innan. När kom våren och jag upptäckte att det var fel sorter igen så bestämmde jag att inte beställa därifrån igen... Men jag misstänker faktiskt att det var inte fel på lökarna utan på bilder i katalogen. Jag tror att vissa försöker att lura folk när de lägger ut bilder på något de inte har. Till exempell en av tulpansorterna som jag beställde var "Blue Parrot" och det jag fick (2 gånger!) var vanliga tulpaner fast av samma färg som på bilden!
Jag köpte en vit pionknöl på Petab, när den blommade andra året efter planteringen visade den sig vara mörkrosa. Inte så kul i en vit rabatt, trist också att behöva gräva upp och flytta den eftersom pioner brukar ta lång tid på sig att blomma om de blir flyttade. Jag reklamerade inte, man sparar ju knappast såna kvitton i åratal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.