Full version: Bolivian Rainbow
moksa108
Hej hej,

jag undrar om någon vet var jag får tag på frön till Bolivian Rainbow (chili) i Sverige?
Har letat febrilt men hittar inte någonting.

Och om någon annan här har odlat denna frukt får denne gärna berätta om den smakar lika gott som den är vacker!
moksa108
Ingen som vet?
Då beställer jag från utlandet istället.
densis
Örtagården har massor med olika chilli men dock inte Bolivian Rainbow.... Däremot Peruwian Purple som jag själv odlade förra året.... Den var väldigt mörklila hela plantan med Blå/lila blommor och med frukter som blev röda tillsist. Väldigt snygg planta.

www.ortagarden.com
moksa108
Tack för ditt svar Densis!

Iochförsig ligger Peru vägg i vägg med Bolivia, men det var en Boliviansk chili jag var ute efter. Dessutom var den inte lika vacker som Bolivian Rainbow (enligt mig), därmed inte sagt att den inte var fin! Har kollat runt efter frön på utländska webbsidor men vet inte var jag skall vända mig för att hitta några relativt förmånliga priser. De sidor jag kollat på har haft ok priser på frön men frakten har varit allt för hög. Någon som kan tipsa om en utländsk prisvärd postordersida?

myrtille
Jag har köpt frö på ebay ibland, där kan man få bra pris även om man inte säkert vet om fröerna är sortäkta. Om du har egna fröer kan du byta dig till nya på någon fröbytarsajt, exempelvis här: petterssononline.com. Där har jag fått tag på just den sort du nämner (har inte sått dem ännu annars hade du kunnat byta frö med mig i höst). Jukka Kilppinen säljer paket med fröer som innehåller Bolivian Rainbow men jag vet inte om man kan köpa enbart den, länk: fatalii.net
noora
Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik (www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se) har bolivian rainbow bland sina outletförer. Jag köpte frö därifrån förra året, dom grodde snällt och blev jättesnygga. Smaken är inte speciellt spännande, dom är starka men har ingen specifik arom.
moksa108
myrtille: Fröbytning låter superkul, men jag har inte ett enda frö sad.gif Min plan är att odla plantan inomhus under lågenergilampor, så jag har inte plats för speciellt många heller med tanke på ljuset. Men 2008 skall jag odla balkongen full smile.gif Chili verkar helt galet kul att odla med tanke på att växterna är så otroligt vackra och samtidigt bär frukt som smakar delikat!

noora: TACK smile.gif Jag ska kolla in sidan med detsamma! Jag har läst på olika sidor om Bolivian Rainbow och vissa förklarar att den är väldigt god. Så jag håller mina tummar.. Men främst är det för att den är vacker och från Bolivia!
Eva 33c
Jag odlade den förra året och den var jättefin att se på. Men fruktansvärt stark i min smak, i allafall när de mognat till rött. Jag har fortfarande en massa torkade frukter kvar med en hel del frö i. Nu kan jag ju inte garantera äktheten då en del av mina plantor växte nära andra chiliplantor. Men vill du ha frö ändå kan du få. PMa mig i så fall.
moksa108
Vilket superforum smile.gif
Då kan jag glatt avsluta den här tråden med en fin bild:
Jonas70
På Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik kostar en fröpåse av Bolivian Rainbow 51 kr, och när jag var där igår så hade de fortfarande kvar fröpåsar av den.
moksa108
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/ kostar en påse 15.50:-. Problemet är att man måste beställa för minst 100:- och frakten är alltid 25:- vid beställning av frön (Jag bor inte i Lund så jag skulle ha varit tvungen att använda mig av postorder). Och 125:- tyckte jag var lite väl dyrt för frön - och jag behövde heller inte så många.

Som tur var fick jag kontakt med Eva 33c som skickade mig frön istället smile.gif

Tack för hjälpen dock, Jonas70!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon