Full version: Rädisbekymmer
malinkamalej
Hm, här är mina pacmanrädisor ... sad.gif

Det verkar som om de spricker -- och några verkar nästan larvangripna (det var nåt tusenfotingaktigt som kröp i den fulaste, men den kanske inte var boven i dramat utan råkade bara befinna sig på brottsplatsen?) Andra har inte spruckit, men verkar snigelangripna -- de är liksom avätna i grunda gropar.

Vad är det för fel? (eller är sniglarna ett eget problem kanske?)

Malin
digitalkarin
Det är definitivt någon som kalasar fett på dina rädisor!
Tuva
mad.gif det är absolut sniglar och det kan vara kanske möjligtvis någon fjärilslarv wink.gif

Prova att så om och plantera lite doftande blommor brevid unsure.gif det kanske hjälper till wub.gif

Lycka till!
malinkamalej
CITAT (Tuva @ 02-07-2003, 21:58)
Prova att så om och plantera lite doftande blommor brevid  :unsure:  det kanske hjälper till wub.gif

Hmmm, de är redan granne med tagetes (vars syfte är att skydda nästa granne, den toscanska svartkålen, från vad det nu var som gärna käkar upp den).

Jaja, jag river upp de här sorgliga figurerna och sår på nytt, få se om jag kan få rädisor som ser ut som... Supermario? blink.gif

Malin
Ida
Men är det inte också så att de "spricker inifrån" när de blir för stora? Det trodde jag så jag har glatt ätit ändå ...... : huh.gif
Ingrid på Västkusten
ja visst - mkt vatten och plötsliga svängningar kan f dem att bli lite sådana med :-)

Hälsar Ingrid
malinkamalej
CITAT (Ida @ 04-07-2003, 12:08)
Men är det inte också så att de "spricker inifrån" när de blir för stora? Det trodde jag så jag har glatt ätit ändå ......   :   huh.gif

Tja, det verkar ju iofs lite som om de spruckit först och blivit larvangripna sen. huh.gif

Sniglarna verkar vara ett eget problem för sig...

Blä! Jag vill ha små fina runda rädisor... rolleyes.gif

Malin
Ida
Jag ska kolla noga innan jag stoppar nästa rädisa i munnen rolleyes.gif
Anna C
Det tusenfotaktiga som kröp kan ha varit en gråsugga. I vårt växthus kryllar det av sådana och de äter gärna på de delar av rädisorna som är ovan jord. Då blir det sådana grunda gropar. (De är även fräcka nog att ge sig på smultronen precis när de mognar...)

Anna
Strixx
Lyfter denna tråd då jag råkat ut för samma problem.
Trodde först att det var som dom växt för "snabbt" på något vis, men sen drog jag upp en som var kladdig. Ungefär hälften av alla rädisorna har spruckit, men en var som sagt sirapsaktig.

Jag har varken sett gråsugger, tusenfotingar eller sniglar i landet, men dock en massa myror. Och i en rädisa var det en "gång" igenom den, precis som ett maskätet äpple.
Och på en del av rädisorna är det mörka mjuka fläckar på skalet.

Vad kan detta bero på?
Tosan
Sådär såg mina ut i början när sniglarna var på dem, alltså de första jag drog upp... Ju fler jag drog upp desto mindre fanns kvar av dem och de sista hade bara toppen och blasten kvar... Och det var först när jag hittade en snigel inuti ett ihåligt smultron som jag fattade varför...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon