zekalita
Hej! Det börjar bli dags att gödsla tomaterna (gurkorna växer som attan så dom kanske kan vänta lite) eftersom dom är lite klena tycker jag. Undrar om hönsgödsel är bra eller förkastligt? Nässelvatten?

Vissa tomatplantor växer jättemycket och andra är väldigt små. Den minsta satte dock två jättetomater så jag plockade faktiskt av dom, verkade knappt som om den orkade...

Thanx!
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske både nässelvatten och hönsgödsel mina tomater får allt jag kan samla ihop och jag har även en säck hönsgödsel som jag ibland ger små givor ifrån, idag fick de lite gräsklipp också.
catlady
Håller med! Jag slänger i allt jag hittar, oftast just hönsgödsel, nässelvatten och gräsklipp!
herbemare
nässelvatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Man pressar ner en massa nässlor i en hink och häller på vatten, man rör i hinken ca 1 gång per dag och efter ca 1v brukar det börja stinka då är det klart (det kan vara bra att ha lock på hinken). Man späder nässelvattnet ca 10gånger innan man ger det till växterna, nässelvatten innehåller inte bara näringsämnen utan även nyttiga bakterier och mikroorganismer och det sägs stärka växter mot sjukdomar etc.

kompost-Fia
Jag börjar tro att jag gör nåt fel med tomaterna. Plantorna är kraftiga och fina, men till skillnad från ifjol (och min grannes nuvarande tomatplantor) blir det inte lika många blommor.

Ifjol hällde jag ut obrunnen hästgödsel i februari (med massa halm i) i växthuset för att skapa en varmbädd, men p.g.a. för dålig isolering frös alltihop till en stor isklump. Men sen framåt sommaren när jag planterade uppdragna tomatplantor där (i så- och blomjord ovanpå gödseln) så blev det en otroligt riklig och god skörd av tomater. Grannen var mäkta imponerad över fruktrikedomen (och jag med, men det låtsades jag inte om inför honom). I fjol sådde jag fröna i februari och hade växtlampa. I år har jag tagit det lite lugnare och sådde i mars och plockade undan växtlampan lite tidigare på försommaren.

Jag tror dock att det kan vara för hög kvävehalt i mitt gödsel. Vad tror ni? Jag gav dem kogödselgiva vid planteringen, har haft på hönsgödsel ett par gånger. Eller är skillnaden från i fjol att tomaterna var tidigare då? Men det brukar ju sägas att tidigare sådd inte lönar sig, för en senare sådd tar ikapp försprånget p.g.a. mer värme och ljus.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon