Full version: Aklejaproblem
Härnösandsblomma
Hej på Er!

Första gången jag skriver här, brukar dock läsa många av inläggen....har ett problem med aklejor. Det är någon som lägger ägg i aklejornas knoppar(larverna är oranga). Av blommorna blir det ju inget roligt och jag brukar faktiskt mala sönder dom med hälen men problemen återkommer varje sommar. Det händer inte på alla sorters aklejor utan dom gillar mest dom röd/gula och rosa. De "gameldaxa" mörkblå och rosa får vara ifred. Måste man ta bort de andra sorterna eller finns det någon hjälp?

Hoppas på svar!

Hälsning från Härnösandsblomma
Betty
Hej och välkommen hit! tummenupp.gif
Dina aklejor har drabbats av aklejbladstekeln, jag har problem med den ibland jag med. Jag brukar ta bort alla knopparna under ett par tre års tid, släng inte knopparna på komposten, lägg dem i soppåsen för brännbart. Aklejorna får ett mindre och senare flor med, så helt utan aklejblomning blir man inte ändå.
Sen får man några bra år utan larver och steklarna och så blir det samma visa om igen efter några år... Grannarna har också aklejbladstekel men de plockar inte bort sina aklejknoppar så helt fritt från eländet blir det aldrig, åtminstone inte här hos mig.
Härnösandsblomma
Tack för informationen.....Jag tycker dock att jag plockat bort knopparna under så lång tid att det skulle avta, men som du säjer, man är ju inte ensam som har aklejor. Kanske att jag måste plocka bort plantorna iallafall. Sommaren är så kort (och bara en ggr per år) :-) så man vill ju njuta av sina blommor rose.gif

Hälsning Härnösandsblomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon