Betti Bo

Är det hjortronkart, annars vad är det?
Tosan
Tror inte det är hjortron. De brukar va helt stängda tills bäret är rött och oftas har man bladet bara en liten bit under knoppen, såg egentligen inga blad på bilden.
Lady Hamilton
Jag tror inte heller att det är Hjortron Bladen ser helt annorlunda ut och bären stämmer inte heller
Margith
Jag tror inte heller på hjortron. Karten påminner mig om åkerbär.
Är det nåt av bladen på bilden som hör ihop med karten?
Betty
Här kommer en till norrlänning som stämmer in i kören: "Det där är inte hjortron."
Har du ingen bild på hur bladen på din växt ser ut?
Betti Bo
Höll undan bladen för att bären skulle synas.
Någon som har en tydlig bild på hjortron och dess blad? Har inte hittat något bra på nätet.
När brukar hjortronen mogna här i mälardalen, ungefär som smultrornen eller tidigare?
Är på desperat jakt efter färska hjortron, då min mormor (som inte kommer leva så länge till) fyller år på fredag och hon kommer från Vilhelmina... help.gif
Lady Hamilton
Nähä! nono.gif Inte är det Åkerbär de ser ut så här

[attachment=4420:PICT8062.JPG] [attachment=4421:PICT8063.JPG]
[attachment=4422:PICT8064.JPG]

Och Hjortron bladen ser ut så här
[attachment=4423:PICT8065.JPG]

( -cry-.gif Förlåt Margith men de verkar inte trivas hos mig)

Åsa, mälardalen zon 2
I virtuella floran finns bilder på bladen

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucha.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucha2.html
Margith
CITAT (Betti Bo @ 25-06-2007, 12:25) *
När brukar hjortronen mogna här i mälardalen, ungefär som smultrornen eller tidigare?

I mälardalen har jag ingen aning, men här hos mig i norrbotten brukar smultronen i trädgården mogna i början av juli, hjortonen är mogna i början av augusti....

Lady Hamilton, om bilden på hjortronplantorna är tagen nu nyss, tycker jag att de har klarat sig över förväntan.
Betti Bo
OK, tack för svaret! Här är smultronen precis mogna nu, det är ju alltid något...
Tosan
Alltså... Har ni hjortron i trädgårn? Hur? och var? Det vill ju jag med ha! Får försöka anlägga myr på tjärnbotten nederst på gårn kanske g.gif Tänk att få plocka sina egna "snattren"
Lady Hamilton
CITAT (Tosan @ 25-06-2007, 22:21) *
Alltså... Har ni hjortron i trädgårn?

Har!? Hrm.... whist.gif .......är väll "lite mycket" sagt..................Försöker odla är det "närmaste" jag kan säga. I fjol planterade jag lite Allåkerbärs plantor och Hjortron plantor (en snäll odlait stegade ut i "hög klackat" crazy.gif på hjortron myren och grävde upp plantor till mig giggle.gif ) Dessa planterade jag sedan i en "fyrkant" bestående av torv block och fyllde upp med "billig säck jord" mellan blocken.
Åkerbären har vuxit enormt, blommar i massor och "karten" håller på att mogna yahoo.gif Men Hjortron plantor är betydligt mer
"svår flörtade" -cry-.gif Funderar på "hur" jag skall få dem att må bättre g.gif
(bilderna i mitt tidigare inlägg är fotade i dag i min "odling")
Betty
CITAT (Lady Hamilton @ 25-06-2007, 23:05) *
Har!? Hrm.... whist.gif .......är väll "lite mycket" sagt..................Försöker odla är det "närmaste" jag kan säga. I fjol planterade jag lite Allåkerbärs plantor och Hjortron plantor (en snäll odlait stegade ut i "hög klackat" crazy.gif på hjortron myren och grävde upp plantor till mig giggle.gif ) Dessa planterade jag sedan i en "fyrkant" bestående av torv block och fyllde upp med "billig säck jord" mellan blocken.
Åkerbären har vuxit enormt, blommar i massor och "karten" håller på att mogna yahoo.gif Men Hjortron plantor är betydligt mer
"svår flörtade" -cry-.gif Funderar på "hur" jag skall få dem att må bättre g.gif

Hjortronen kräver kanske bättre jord än "billig säck jord", flurar på att det kanske skulle ge bättre resultat med roddisjord... g.gif
Gossen Ruda
Enligt en uppgift i Bärboken har försök visat att hjortron kan växa i mullfattig mo, annars trivs den väl bäst på blöta myrar. Observera att den är tvåbyggare så man måste ha både han och honplantor.
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 25-06-2007, 23:05) *

Ja då förstår jag... gissar att det går lika bra som med åkerbären jag hämtade i skogen. Nej förresten, dina hjortron är mycket piggare..

CITAT (Betty @ 25-06-2007, 23:14) *
Hjortronen kräver kanske bättre jord än "billig säck jord", flurar på att det kanske skulle ge bättre resultat med roddisjord... g.gif

Skulle tro att de vill ha mycket järn iom att de växer bäst på myrar

Funderar på om man skulle testa sätta där det är som mest likt naturliga växtplatser. Jag har ju nåt sånt hörn iom att det varit en tjärn i nedre hörnet av tomten en gång i tiden... Kanske man rent av skulle testa frön? Fast det funkar ju knappast med frön som varit fryst och sen kokta, så jag får nog vänta tills det finns bär i skogen.

CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2007, 23:14) *
Enligt en uppgift i Bärboken har försök visat att hjortron kan växa i mullfattig mo, annars trivs den väl bäst på blöta myrar. Observera att den är tvåbyggare så man måste ha både han och honplantor.

Ja visst kan den växa på momark, men jag tror aldrig jag sett bär där...
grisell
Jag har plockat hjortron flera säsonger i Stockholms Skärgård. Det är bara att sätta på sig gummistövlar och myggstift och leta upp en lämplig vitmossemyr.

Hjortronen brukar mogna i mitten på juli, men de är små och glesa (smaken är dock helt ok) och det är tveksamt om det är värt besväret så länge det finns frysta att köpa. Det brukar finnas massor med plantor men knappt några bär. Får man ihop en halvliter på en timme skall man vara glad.

Däremot kan man ju plocka svamp samtidigt...
Ophelia
*Ser hur nya idéer väcks på en helt ny marknad.....HJORTRONMARKNADEN!!*

Kanske kan ett badkar med mossa och junk vara en bra plats för hjortronen att växa i. Kombinerad utomhuspool där färska bär serveras nästan direkt i munnen yes.gif
Tosan
CITAT (Ophelia @ 08-07-2007, 15:46) *
*Ser hur nya idéer väcks på en helt ny marknad.....HJORTRONMARKNADEN!!*

Kanske kan ett badkar med mossa och junk vara en bra plats för hjortronen att växa i. Kombinerad utomhuspool där färska bär serveras nästan direkt i munnen yes.gif

idea.gif Hmm, har ett nergrävt badkar på gårn, fyllt med sten... Kanske ska lyfta upp lite sten och gå ut på myrodlingen och hämta myra komplett med plantor *funderar*. Grodynglen får ju ändå bara vara där några dar innan trasten tagit dem...
Netha
Vi har en hjortronmyr ca 300 meter från huset men vi plockar inte ett enda bär...
det är så mycket enklare att köpa färdigrensade för bara 50 kr/kg smile.gif
För ett par år sedan köpte vi 15 kilo och fortfarande är det mesta kvar i frysen... vi är bortskämda med "skogens guld".[attachment=4953:Hjortron..._28_9_05.jpg]
Tosan
Ååååh vad det ser gott ut!
Mamma och pappa har myrodlingar runt om hela huset så pappa plockar massor varje år, så för den skull har det ingen betydelse, jag får sylt av mamma. Och lapplandssylt kokar nästan lika god biggrin.gif Men bara grejjen att få ha dem i trädgårn å gå å tjuvsmaka av... Blir mer och mer frestad att testa...
Gossen Ruda
När jag var ett rudyngel, 60-talet, fanns det mycket hjortron i Landvetterskogarna, vi kunde plocka litervis. Nu finns det inte mycket kvar, några enstaka här och var. Tror att det vuxit igen efter storbranden. En jättebrand rasade nån gång på 20 eller 30-talet i en vecka innan ett åskväder släckte den, människan kunde inget göra. Det fanns fortfarande kvar brända stubbar som jag kommer ihåg. Det var just där det brunnit som hjortronen växte. Dags att fjutta på igen?
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2007, 22:52) *
När jag var ett rudyngel, 60-talet, fanns det mycket hjortron i Landvetterskogarna, vi kunde plocka litervis. Nu finns det inte mycket kvar, några enstaka här och var. Tror att det vuxit igen efter storbranden. En jättebrand rasade nån gång på 20 eller 30-talet i en vecka innan ett åskväder släckte den, människan kunde inget göra. Det fanns fortfarande kvar brända stubbar som jag kommer ihåg. Det var just där det brunnit som hjortronen växte. Dags att fjutta på igen?

Det var som rackarn, att de växte där det brunnit. Annars brukar det ju va hallonen som vill växa där... Men å andra sidan, en brand kan ju helt ändra växtligheten i ett område.
Gossen Ruda
CITAT (Tosan @ 08-07-2007, 23:04) *
Det var som rackarn, att de växte där det brunnit. Annars brukar det ju va hallonen som vill växa där... Men å andra sidan, en brand kan ju helt ändra växtligheten i ett område.

Hallon fanns det säkert efter branden men det är ju bara några år dom växer. Det gick mycket lätt att se var branden gått fram, en skarp gräns med gammalskog på ena sidan och mest asp på den andra. Detta har nu delvis suddats ut av avverkningar. Hjortronen fanns på dom halvfuktiga myrarna där all skog bränts av, nu har dom åter fått en gles furuskog som inte hjortronen gillar. Branden kunde ju inte gå ner på djupet.
TantGredelin
Är det ingen som vet vad det är för bär hon har hittat. Eller har jag missat svaret? Blev intresserad eftersom jag har hittat ngt liknande.
Gossen Ruda
Någon Rubusart förmodligen. Liknar stenbär men bladen ser annorlunda ut. Frågan är om det är en inhemsk art eller odlad/förvildad.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2007, 22:52) *
Dags att fjutta på igen?

Såja Ruda, stilla dig lite nu! crazy.gif

Betti-Bo, jag vet inte heller. Fast bladen som syns tillhör väl midsommarblomster (näva)? Stenbär växer på samma platser. Vi får väl se bilder på de mogna bären sen, så gåtan blir löst. yes.gif

Lars-Olof Arvids
Nej, jag tror att bladen och den vissna blomman är blodrot. Vad bären är vet jag däremot inte, utan får nog också vänta på att se dem mogna.

Olle
amaira
Då tror jag som Olle... whistling.gif Det verkar säkrast i det här läget. sleep.gif
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2007, 08:46) *
Hallon fanns det säkert efter branden men det är ju bara några år dom växer. Det gick mycket lätt att se var branden gått fram, en skarp gräns med gammalskog på ena sidan och mest asp på den andra. Detta har nu delvis suddats ut av avverkningar. Hjortronen fanns på dom halvfuktiga myrarna där all skog bränts av, nu har dom åter fått en gles furuskog som inte hjortronen gillar. Branden kunde ju inte gå ner på djupet.

Ja det är klart, har det tagit all skog på en myr så borde det bli gynnsamt... Och där nere störs de säkert mer av lite tallskog än de gör här, här verkar det inte göra så mycket, snarare mer bär där det finns lagom med tall.
Kul iaf att höra att det kan gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon