gaucho
jag kommer att vara borta i 3 veckor i sommar. Är det nån som kan tipsa om hur jag får mina växter att överleva? Bor i lägenhet. Jag har hört någonting om att man kan plasta in dom för att bevara fuktigheten. Stämmer det? Andra tips?
sudden
det finns olika lösningar förutom självvattnande krukor så har du ju den lilla "tratten" - en trattformad sak som man häller vatten i så sipprar det från den lite hela tiden. man kan göra egna trattar av tex petflaskor. det finns även ett inplastat snöre där du stoppar ena änen i en skål med vatten och stoppar snörets andra ände i krukan och så leder snöret vattnet från skålen till krukan.

Jag vet inte hur många växter du har eller hur bra dessa lösningar är men det är kanske värt att prova om ingen annan har något bra tips
Bessie
Blumat-vattnare är det enda som har fungerat någotsånär prickfritt* för mig (änden som ska ner i krukan är en ihålig, porös terrakottakon, den andra änden ska ner i ett vattenfyllt kärl via en tunn slang. Obs att vattennivån i kärlet måste vara lägre än jordnivån i krukan, annars rinner det till för bra.) Inplastning som du skriver om kan fungera bra, men då tar man risken att luftfuktigheten blir för hög så att jorden börjar mögla. Förra sommaren ställde jag mina mindre krukväxter ovanpå två lager plastfolie ovanpå diskbänken, la en gammal blöt frottéhandduk ovanpå och stack ner ena änden av handduken i vattenfylld diskho.

*d.v.s. det enda som hittills har dött är en halvkrasslig rumsask, vilket ändå inte var den rätta växten för mig.
Gillan
När vi var borta i två veckor för x antal år sedan, köpte vi ett antal meter "ljusvekegarn". Vi lade dem i blöt, och klippte sen till dem i olika långa bitar. Ena änden stoppade vi i en hink med vatten och den andra änden i krukan. Växterna var faktiskt lika fräscha när vi kom hem som när vi åkte. Kanske värt att prova tummenupp.gif

OBS! Precis som Bessie säger, måste vattennivån i kärlet ( i detta fallet hinken ), vara lägre än jordnivån i krukan!
sudden
när vi åkte på semester förra sommaren åkte vi bort i två veckor utan semestervattning.... när vi kom hem levde allt fortfarande.. även basilikan som hängde i söderfönstret biggrin.gif
freddie
Plastpåse (typ ica kasse) över krukan brukar fungera bra för mig i 3 veckor. De flesta av mina krukväxter klarar sig annars i 3 veckor om man bara tajmar in en vattning innan avresa samt flyttar dem till skuggig plats. Jag är ingen expert men min erfarenhet säger mig att det framför allt är solljuset som ställer till det. Jag har ödesträd som dock är mycket känsliga för torka, dem brukar jag köra plastpåsetricket med + ställa dem i skugga. cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon