[attachment=4412:maackia_2.jpg]
Här om dan började min tre år gamla och 180 cm höga Maackia vissna...

Upptäckte de typiska skadorna långt nere på stammen.
Som tur är så har den skjutit ett flertal rotskott
[attachment=4413:maackian_vissnar.jpg]
så jag får väl lov att kapa bort den vissnande toppen och ställa in mig på att det får bli ett flerstammigt träd/buske i stället för ett enstammigt träd.
Kan jag kapa bort det döende redan nu eller ska jag vänta några veckor så de får vissna helt, kanske några veckor in i juli?
Jag antar att det är hare som gnagt? Oavsett det så skulle jag låta allt vara kvar ända till det vissnat och tom grenarna torkat, och sedan se vad trädet orkade med att skjuta upp efter det. Tar du bort grässvålen en meter runt trädet och vattnar ger du det ännu bättre chanser att överleva och ge mer tillväxt.
Nästa säsong visas de fulla effekterna och livskraften i trädet. Att Maackia A växer flerstammigt är inte ovanligt.
OK, då låter jag det vara så länge, tack för ditt svar Cilla. Sprickorna i barken, inga gnagmärken, är lågt nere på stammen, nästan vid marken, de ser inte ut som om de har orsakats av hare.
[attachment=4441:2007_06_25_009.jpg]
[attachment=4442:2007_06_25_014.jpg]
Har liknande, men inte lika omfattande sprickor på ett pärlhagtornsträd:
[attachment=4444:2007_06_25_018.jpg]
[attachment=4443:2007_06_25_017.jpg]
Karrolina
25-06-2007, 18:40
Kan det inte vara katten då? Dom gör så med träden hos oss märkte jag häromdagen och fick sätta tillbaka dom fula stamskydden.
Har svårt att tro att det skulle kunna vara katter som är orsak till detta,

finns i.o.f.s. väldigt gott om lösspringande katter i området... Men
om det skulle vara så, så kommer jag att plocka fram
den här tråden och börja ösa ovett över mina grannars fyrfota telningar och inte minst - deras ägare...
Mycket bra bilder Betty. Jag tror inte heller att det är mekaniska skador som t ex efter katt eller hare. Det behöver inte heller vara så att det är samma angripare på Mackian och pärlhagtornet.
Om jag gissar så är det på Maackian en svamp. Och det på pärlhagtornet liknar de virusskador som många fruktträd får som inte är E-märkta.
Jag tror det bästa man kan göra är att fortsätta som du gör, och kanske vidga det gräsfria området kring Maackian ytterligare. Sedan hålla vattnat förstås. Och att stärka pärhagtornet både med lite kogödsel i vår och med bevattning. Inte gödsla något av träden med något som är kväverikt (undvik gräsmattegödsel och hönsgödsel i närheten). Sedan vänta och se.
Jag har haft liknande problem med några träd. Det gällde nysatta träd en kaukasisk vingnöt och ett härdigt päronträd. Drog slutstasen att det berodde på frostskador under vårvintern(mars). Temperaturen där jag bor kan svänga från 10 plusgrader undercdagen till mer än 10 plusgrader under natten. Efter det här så skyddade jag de unga stammarna och nu har jag inte längre några skador och träden har repat sig. Jag vet inte var Du bor och vilken zon Du har men det kan vara värt att testa med att skydda stammarna när de är små.
Jag är benägen att hålla med, även om jag också haft problem med diverse olika skuggande stamskydd. Många lite känsligare träd eller fruktträd med virus (icke E-märkta fruktträd) får lätt barksprickor som unga.
Det svarta nätskyddet är bra för det purunga trädet, det skuggar en del utan att täppa till luftrörelser vid stammen. Bast, som t ex från de gamla IKEArullgardinerna eller sittunderlag av bast, tycker jag är näst bäst. Man får se till att det inte nuddar jorden bara för då blir det lätt fuktskador på trädets stambas, och sätter man det för tätt inpå stammen kan man få myror som vandrar därunder och drar upp sand att bo i... Nu testar jag att första ha plastnätskyddet och utanför lösligt ett bastskydd som får sluta högre upp. det är onekligen lite pilligt att få det att sitta, och man får fixa till det lite varje år vartefter stammen förtjockas.
Att skydda stammarna på de unga träden är ett råd som jag absolut tar till mig.
Vet inte vad för sorts skydd du menar Cilla när du pratar om Det svarta nätskyddet.
Borde det inte funka med "vanliga svarta gnagskydd", såna där av nån sorts pappmaterial som man sätter som i en spiral runt stammen, de klämmer ju inte åt på nåt sätt?
Bild på stammen av en av mina unga prydnadsaplar:
[attachment=4529:gnagskydd.jpg]
Det där spiralskyddet har jag inte testat, men väl andra spiralskydd. De andra (som brukar vara i grå plast med hål i) har jag dålig erfarenhet av. De smiter åt för tätt, gör att stammen inte torkar ur efter regn och riskerar att bli myr- och gråsuggebon. dessuom vidgar de sig inte med åren av sig själva, de unga träden får ofta barkskador.
Med stamskydd brukar jag söka lösningar som både utgör har- och visst rådjursskydd, som skuggar och som är luftigt samtidigt. Dessutom ska det vara lätt att sätta på, ska utvidga sig själv och inte vara dyrt. Gärna gå att återanvända efter några år också.
Det svarta nätskyddet som säljs nästan överallt numera (bl a på Plantagen) ser ut som ett svart myggnät på rulle, men är lite hårdare än myggnät och sätts på vertikalt. Jag tycker det är bra, men det är inte det enda sättet att stamskydda träd.
OK, då ska jag försöka hitta såna svarta nätskydd. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.