Full version: Buskfråga
Gossen Ruda
Undrar om någon vet vad denna buske heter? Vissa delar av busken är suddiga men det beror på att det blåste idag.

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon slags Deutzia.
Ti bee
Hej hej! Vi borde bilda någon slags förening...jag frågade nyligen om precis samma buske. Vi har två här, utan att veta vad det är. Deutzia är onekligen väldigt likt, även kameliaschersmin var lik på en bild jag hittat. Det finns många olika sorters Deutzia och det har varit svårt att avgöra vilken sort det skulle kunna vara via nätet.
Om du hittar vilken sort det rör sig om så får du gärna skriva ett inlägg, jag gör likaså. smile.gif
Gossen Ruda
Har hittat ett ganska bra svar själv. Själv och själv förresten, jag var inne på Mölnlycke Garden Center med en kvist och frågade. Varför denna svengelska? Vad är det för fel på ordet Trädgårdscenter. Eller varför inte Millmeadows Garden Center?

Till saken. Troligen är det nån form av schersmin. En lågvuxen sort med välfyllda blommor. Bladen och grenarnanas form tyder på detta. Deutzian har mer sågade blad och andra grenar. Dessutom blir dom inte så stora.

Nu har då ett nytt litet bekymmer uppstått. Jag skulle gärna vilja ha en sån buske på landet också. Går det att ta sticklingar av schersmin? Nån som vet? Glömde att fråga i Mölnlycke.
Lena N
Jag planterade en stickling av en kameliaschersmin för 4-5 år sedan. Den är nu drygt meterhög och har satt fart på växandet. Var trög i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon