leifheed
25-06-2007, 11:42
Har nyligen köpt hus med en härlig trädgård men eftersom jag är helt borta vad gäller detta vill jag ha hjälp att få veta vad jag har i min trädgård. Ogräs, väster, buskar och träd.... Jag har ingen aning vad som finns eller hur jag skall sköta detta.... Hjälp snälla? Bilderna här visar ett fåtal växter p g a utrymmesskäl. Jag skickar gärna fler bilder via mail om du vill hjälpa mig med identifieringen...
Bild 1 en Kärleksört av ngt slag.
Eva 33c
25-06-2007, 11:55
Det här är mina förslag:
Kärleksört, Sedum spectabile (nyligen bytt namn till Hylotelephium s.)
Doftschersmin, Philadelphus coronarius. Eller någon annan varant av schersmin.
Smällglim, Silene vulgaris. En vildblomma, förmodligen inte planterad där... Men ingen ogräsvarning tror jag. Själv gilla jag den myycket.
Använd de vetenskapliga namnen och gör både bild och textsökning på google eller liknande så kan du jämföra med dina växter om det stämmer.
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2007, 11:57
Bild nr 2 är en Schersmin
leifheed
26-06-2007, 08:37
Tack... Doftschersmin låter troligt för den doftar ganska mycket. Kärleksört har flera andra sagt... Jag bifogar fler bilder av alla mina växter...
Blomstertanten
26-06-2007, 08:45
Första bilden är en klint. Den andra en daggkåpa.
leifheed
26-06-2007, 08:52
Tack igen. Har laddat upp min trädgård i ett album här på Odla.nu. Som sagt..tack igen...
Irene_L
26-06-2007, 08:55
Klinten är en Bergklint. Den kan sprida sig rätt mycket.
catlady
26-06-2007, 18:45
Den tredje i andra omgången bilder är ogräs, men jag vet inte namnet.
Är (nästan) 100 på att den allra sista inte är ett ogräs. Ta inte bort utan vänta och se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.