Full version: Blomflugor
Lars-Olof Arvids
Sådana här blomflugor är det gott om på min äng nu. Eristalis nemorum, om jag har bestämt dem rätt.

[attachment=4436:Eristalis.jpg]

Denna art hör till slamflugorna, d v s larven utvecklas bland slam i stillastående vatten.

[attachment=4434:Eristalislek_1.jpg]

Hanarna uppvaktar honorna genom att sväva precis ovanför dem.

[attachment=4435:Eristalislek_2.jpg]

Ofta står de stilla i luften så länge att det inte är alltför svårt att fånga uppvaktningen på bild, bara man är försiktig.

Olle
amaira
Så oerhört fina foton du fått på dessa blomflugor. Eristalis, mycket riktigt. Vilken av dem törs jag inte yttra mig om, kan inte se skillnad på dem. De är så variabla och så lika, dessutom flera olika arter lika vanliga, jag klarar det inte. Du kanske har bestämt rätt, det vet jag inte. smile.gif

Fina bilder som sagt. På den översta bilden är det hanen som sitter på prästkragen. På bild nummer två ser man att det är honan.

Kan ni se skillnaden? Vet ni vad som är skillnaden?
Lars-Olof Arvids
Honan verkar rundare om bakkroppen, och så kanske de gulbruna fläckarna på bakkroppens framdel är större hos hanen? *gissar* Artbestämningen ska jag väl inte vara helt säker på om inte ens flugexperten klarar det. smile.gif Jag tycker att de är mycket lika de på insidan av främre pärmen på Sandhalls naturguide om flugor och myggor, och även på en bildsökning på Google. Men finns det många som är lika kan det förstås vara lurigt. whistling.gif

Olle
Piccante
CITAT
Kan ni se skillnaden? Vet ni vad som är skillnaden?

Jag vet tongue.gif För det skrev du en gång när du artbestämde en fluga åt mig. Man ser skillnad på att ögonen sitter ihop och är stora (hos hanen) eller sitter brett isär hos honan. Eller var det tvärt om?
amaira
CITAT (Markus_H @ 25-06-2007, 20:15) *
Jag vet tongue.gif För det skrev du en gång när du artbestämde en fluga åt mig. Man ser skillnad på att ögonen sitter ihop och är stora (hos hanen) och sitter brett isär hos honan. Eller var det tvärt om?

Precis så. Hanen är den som spanar efter tjejerna och behöver de stora ögonen. Titta på fotona här ovan, det syns så tydligt.

Dina gissningar är inte dåliga, Olle, fast det kanske inte stämmer just på den här arten. De gula fläckarna är variabla på Eristalisarterna, man kan alltså inte ens alltid använda dem som kännetecken för art.

Jag tänkte också på den bokpärmens bild när jag såg dina foton. smile.gif Visst är de lika, och bilden nästan en kopia.

Jag har suttit här en stund och försökt artbestämma dina flugor med hjälp av "Danmarks Svirrefluer", men jag ger upp. Jag klarar det inte. Eristalisarterna förvirrar mig bara (kanske just för att jag inte är någon flugexpert tongue.gif utan bara en glad amatör) Eristalis nemorum finns dessutom inte med där, och jag har ingen aning om vad det är för art, kanske har den flera namn?

Eristalis tenax, E. pertinax, E. interupta, E. horticola, E. picea, E. pratorum, ja kanske några till också, och kanske inte någon av dessa jag räknat upp - jag blir bara snurrig och blandar ihop dem. wink.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon