CITAT (Markus_H @ 25-06-2007, 20:15)

Jag vet

För det skrev du en gång när du artbestämde en fluga åt mig. Man ser skillnad på att ögonen sitter ihop och är stora (hos hanen)
och sitter brett isär hos honan. Eller var det tvärt om?
Precis så. Hanen är den som spanar efter tjejerna och behöver de stora ögonen. Titta på fotona här ovan, det syns så tydligt.
Dina gissningar är inte dåliga, Olle, fast det kanske inte stämmer just på den här arten. De gula fläckarna är variabla på Eristalisarterna, man kan alltså inte ens alltid använda dem som kännetecken för art.
Jag tänkte också på den bokpärmens bild när jag såg dina foton.

Visst är de lika, och bilden nästan en kopia.
Jag har suttit här en stund och försökt artbestämma dina flugor med hjälp av "Danmarks Svirrefluer", men jag ger upp. Jag klarar det inte. Eristalisarterna förvirrar mig bara (kanske just för att jag inte är någon flugexpert

utan bara en glad amatör) Eristalis nemorum finns dessutom inte med där, och jag har ingen aning om vad det är för art, kanske har den flera namn?
Eristalis tenax, E. pertinax, E. interupta, E. horticola, E. picea, E. pratorum, ja kanske några till också, och kanske inte någon av dessa jag räknat upp - jag blir bara snurrig och blandar ihop dem.