Full version: Vedeldad bastutunna?
annelito
Är det någon här som har byggt sig en bastutunna?
Jag är intresserad av att veta "allt" om detta bygge.
Det ska alltså vara en vedeldad bastu och inte någon badtunna.
Någon som vet något om detta bygge eller som kan tipsa om någon händig som bygger efter beställning?
KURT
Jag antar att det finns byggsatser. men vad är det för fördel att ha den i formen av en tunna??? .På byggahus.se forum kan du nog få tips.
nybörjarodlare
En bastutunna har sina fördelar. Värmen cirkulerar på ett bra sätt och det blir en helt speciell känsla i bastubadandet.Sen ser den ju lite annorlunda ut också på gården. Mina föräldrar beställde färdig tunna som typ bara var att ställa på plats och börja elda och basta i. Det var för ca 20 år sedan. Vet inte om det idag går att få tag på en tunna.
adamos
http://www.badtunnespec.se/
annelito
CITAT (adamos @ 24-07-2007, 09:13) *

Tack för den länken! smile.gif

CITAT (KURT @ 26-06-2007, 07:22) *
/...men vad är det för fördel att ha den i formen av en tunna??? .../

Jag citerar:

I en vanlig fyrkantig bastu pressas den heta luften upp mot taket där den sen stannar och läggs i etapper,
där av används lavar i olika höjder för att komma åt värmen. I en rund bastu blir det en helt annan värmespridning,
värmen pressas upp till tak men till skillnad mot en vanlig bastu finns det inga hörn så värmen pressas ner efter väggarna
och golvet där den åter stiger uppåt igen. Detta ger en fantastisk värmespridning och självcirkulation på luften i bastun.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon