Faran
Hej alla roskunniga!

Har en gammal tomt (från slutet 1800-talet men antar att rosorna inte är så gamla förstås) med många olika rosor som dessvärre inte är så bra skötta (hittills, ska försöka mig på att få liv i dom). Undrar nu om det går att väcka liv i rosor som blivit vanskötta i många år? "Buskarna" är små och taniga och övre delen av rotklumpen ser liksom ut att ha höjt sig upp ur rabatterna. Alla blommar med några blommor per sommar men dom är väl tänkta att vara mycket kraftigare, skulle jag tro.
Skulle så gärna vilja att dom växte till sig och blev riktigt frodiga och rikblommande igen som jag antar att dom varit förr i tiden!
Det är många olika sorter, allt ifrån låga buskage som täcker hela backar med små blad och små ljusrosa rosor, rabattrosor i många olika färger, höga buskar med små vita enkelblommande rosor och dom där rosalila, doftande, enkelblommande stora buskagen som jag kallar "förortsrosor" (när jag var liten fanns dom i alla planteringar runt förortshusen). Har tyvärr inga bilder ännu, ska försöka göra ett album när tid finns. Hoppas ni med dessa knappa ledtrådar kan ge mig några tips i alla fall blush.gif

Finns det hopp eller är det bara att sakta se dom dö?

Skulle bli så glad för lite råd!

/Faran
kerstin z5-6
självklart smile.gif Klipp all död ved, luckra och jordförbättra rejält -1 dm är inte dumt .. rosgrenar tål att täckas av jord utan problem -och de rotklumpar som krupit upp ur jorden ska täckas
Komposterad kogödsel är bra
renate
Detsamma säger jag,rejäl jordförbättring och klippning av allt dött.De du kallar förortsrosor är troligtvis R Rugosa eller vresrosor.De kan du klipper ganskar hårt så de buskar sig fint.
Lycka till med dina rosor. Ser framemot bilder.
Faran
Tack för snabba svar! Kan jag använda trädgårdskompost blandat med gödsel för att jordförbättra? När ska det ske, nu eller i höst eller nästa vår?

/Faran
kerstin z5-6
Nu och till mitten av juli-därefter same procedur varje vår i maj smile.gif så ska du ser vilken fin rosengård du får -Bilder önskas ! rolleyes.gif
Faran
okej, jag ska bara önska mig en ny digitalkamera först så ska jag lägga upp bilder sen biggrin.gif
tack för ditt svar Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon