freddie
Tjena alla nördar! JAg har en fråga till om citrus: hur behandla ömtåliga sticklingar? Köpte två sticklingar (ca 15 cm) av citrus lemon för ett tag sedan. Planterade i kruka med rätt jord + näring direkt när jag fick dem. Nu har de stått knappt 3 veckor. Ser väldigt trötta ut fortfarande, inte tillstymmelse till att vilja börja växa. Har nog gett dem för mycket fukt/dålig ventilation, luktar illa. Så jag planterade om dem idag i fräsch medelhavsjord (weibulls) + sparsamt med vatten + citrusnäring. Sköljde även av rötterna helt och hållet. Hur mycket vatten skall de ha egentligen? Placering i solen? När kan man förvänta sig att de börjar se glada ut? Någon som har tips så är jag tacksam! I don't want to loose them...
MariaS
.
flaxss
hejsan nörden

varför ger du dom så mycket näring ??

plantera om sticklingarn i lätt jord i små krukor sen på med plast påse med hål och vänta (sätt sticklingrna nära krukväggen) och sätt dom i söder fönstret . sen vattna och låt torka upp lät, när du ser att där växer ut många rötter ur hålen under krukan planterar du om dom i större kruka i citrus jord och efter 4veckor ger du dom svag näring sen när du ser att dom växer aktivt så ger du normal gödnings dos
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 19:16) *
hejsan nörden

varför ger du dom så mycket näring ??

plantera om sticklingarn i lätt jord i små krukor sen på med plast påse med hål och vänta (sätt sticklingrna nära krukväggen) och sätt dom i söder fönstret . sen vattna och låt torka upp lät, när du ser att där växer ut många rötter ur hålen under krukan planterar du om dom i större kruka i citrus jord och efter 4veckor ger du dom svag näring sen när du ser att dom växer aktivt så ger du normal gödnings dos

riktlinjer på krukans storlek?
flaxss
CITAT (freddie @ 25-06-2007, 21:33) *
riktlinjer på krukans storlek?

har du en stickling så ta en kruka som är 2-5cm i diameter . när rötterna sedan växt ut och fyllt den krukan ta en kruka som är 1-3cm större sedan därefter 3cm när du planterar om .
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 21:41) *
har du en stickling så ta en kruka som är 2-5cm i diameter . när rötterna sedan växt ut och fyllt den krukan ta en kruka som är 1-3cm större sedan därefter 3cm när du planterar om .

opsansa duh.gif jag har nog satt dem i för stora krukor (12 cm), amatör som jag är! jag skall byta ner mig innan det är försent. Tack för svar, flaxxs!!
flaxss
kolla bara så det inte blir för torrt i dom små krukorna och sätt sticklingen nära sidorna av krukan bättre rot utveckling då
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 22:11) *
kolla bara så det inte blir för torrt i dom små krukorna och sätt sticklingen nära sidorna av krukan bättre rot utveckling då

? Hur kommer det sig att röttern utvecklas bättre nära krukkanten ?
flaxss
CITAT (freddie @ 25-06-2007, 22:55) *
? Hur kommer det sig att röttern utvecklas bättre nära krukkanten ?

jag vet inte varför exakt ,, men det blir ju både varmare och fuktigare om man har plast . jag har haft bättre resultat med att ha dom vig krukkanten än i mitten
freddie
Här är bild på en av sticklingarna efter omplantering enligt dina råd, flaxxs. hittade krukor som är 6 cm i diameter. Såjord + plus lite krossade lecakulor. Plastpåse med hål över. De hade ganska väl utvecklade rötter. Kommer de n att klara sig tror du?
Misshandlad stickling, citrus

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon