freddie
Tjena alla nördar! JAg har en fråga till om citrus: hur behandla ömtåliga sticklingar? Köpte två sticklingar (ca 15 cm) av citrus lemon för ett tag sedan. Planterade i kruka med rätt jord + näring direkt när jag fick dem. Nu har de stått knappt 3 veckor. Ser väldigt trötta ut fortfarande, inte tillstymmelse till att vilja börja växa. Har nog gett dem för mycket fukt/dålig ventilation, luktar illa. Så jag planterade om dem idag i fräsch medelhavsjord (weibulls) + sparsamt med vatten + citrusnäring. Sköljde även av rötterna helt och hållet. Hur mycket vatten skall de ha egentligen? Placering i solen? När kan man förvänta sig att de börjar se glada ut? Någon som har tips så är jag tacksam! I don't want to loose them...
MariaS
.
Alexander-VG-zon3
hejsan nörden

varför ger du dom så mycket näring ??

plantera om sticklingarn i lätt jord i små krukor sen på med plast påse med hål och vänta (sätt sticklingrna nära krukväggen) och sätt dom i söder fönstret . sen vattna och låt torka upp lät, när du ser att där växer ut många rötter ur hålen under krukan planterar du om dom i större kruka i citrus jord och efter 4veckor ger du dom svag näring sen när du ser att dom växer aktivt så ger du normal gödnings dos
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 19:16) *
hejsan nörden

varför ger du dom så mycket näring ??

plantera om sticklingarn i lätt jord i små krukor sen på med plast påse med hål och vänta (sätt sticklingrna nära krukväggen) och sätt dom i söder fönstret . sen vattna och låt torka upp lät, när du ser att där växer ut många rötter ur hålen under krukan planterar du om dom i större kruka i citrus jord och efter 4veckor ger du dom svag näring sen när du ser att dom växer aktivt så ger du normal gödnings dos

riktlinjer på krukans storlek?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 25-06-2007, 21:33) *
riktlinjer på krukans storlek?

har du en stickling så ta en kruka som är 2-5cm i diameter . när rötterna sedan växt ut och fyllt den krukan ta en kruka som är 1-3cm större sedan därefter 3cm när du planterar om .
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 21:41) *
har du en stickling så ta en kruka som är 2-5cm i diameter . när rötterna sedan växt ut och fyllt den krukan ta en kruka som är 1-3cm större sedan därefter 3cm när du planterar om .

opsansa duh.gif jag har nog satt dem i för stora krukor (12 cm), amatör som jag är! jag skall byta ner mig innan det är försent. Tack för svar, flaxxs!!
Alexander-VG-zon3
kolla bara så det inte blir för torrt i dom små krukorna och sätt sticklingen nära sidorna av krukan bättre rot utveckling då
freddie
CITAT (flaxss @ 25-06-2007, 22:11) *
kolla bara så det inte blir för torrt i dom små krukorna och sätt sticklingen nära sidorna av krukan bättre rot utveckling då

? Hur kommer det sig att röttern utvecklas bättre nära krukkanten ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (freddie @ 25-06-2007, 22:55) *
? Hur kommer det sig att röttern utvecklas bättre nära krukkanten ?

jag vet inte varför exakt ,, men det blir ju både varmare och fuktigare om man har plast . jag har haft bättre resultat med att ha dom vig krukkanten än i mitten
freddie
Här är bild på en av sticklingarna efter omplantering enligt dina råd, flaxxs. hittade krukor som är 6 cm i diameter. Såjord + plus lite krossade lecakulor. Plastpåse med hål över. De hade ganska väl utvecklade rötter. Kommer de n att klara sig tror du?
Misshandlad stickling, citrus

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon