Full version: Thuja
Pernilla & Lars
Hejsan!

Har hört någonstans att om man klipper en gran eller en uppe i toppen så slutar dom växa på höjden, stämmer det och i så fall gäller det thujor också confused.gif

thanks.gif
Karrolina
Ja. Tujahäck ska man inte klippa förrän den har nått nästan full höjd. Det tillkommer visst lite tillväxt på höjden varje år som man inte kan kapa helt för då får man fula stubbar upptill. /Karolina
Åsa, mälardalen zon 2
Thujahäcken växer visst vidare efter toppning, de grenar sig i toppen och fortsätter växa, hos mig växer häcken runt 60-70cm på en säsong efter klippningen som jag gör i april så de har bra växtkraft, trots att de är ganska dålig jord där de är planterade. Och jag kapar hårt i toppen på häcken i år tog jag ner den mer än förra året och det var lite brunt i toppen några veckor men nu är det grönt igen, och det bruna såg jag mest från fönstret på övervåningen, jag står ju på stege och klipper så normalt sett ser man ju inte häcken ovanifrån.
Karrolina
OK. Då har böckerna fel som vanligt igen då rolleyes.gif Och vi fick så stränga förhållningsregler när vi köpte vår tujahäck förra året att den inte fick toppbeskäras förrän den nästan nått full höjd. /Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon