wahlis
Hej!
För tre år sedan satte vi en ligusterhäck på vår tomt, de två första åren har den växt fint men nu det tredje så vill den inte växa på fjolårsskotten, det är bara pinnar. Den skjuter nya skott nere vid roten samt en bit upp på plantorna där grenarna är lite grövre. Jag har vattnat och gödslat på samma sätt som tidigare år. Förra året klippte jag häcken två gånger en gång på sommaren och en gång på hösten.

Är det någon som kan ge mig tips på vad det kan vara som hänt, och hur vi eventuellt kan komma till rätta med problemet?

/Wahlis
Cilla
Det låter som ett torkproblem, och det kan ha skapats förra säsongen också. Det var i stora delar av landet torrt stora delar av sensommaren förra året, och i augusti-september är vi trädgårdsägare ofta dåliga på att vattna. Vi är lite mätta på trädgård. (De av mina egna träd och buskar som dör av torka brukar göra det på sensommaren pga sämre bevattning.)

Men man måste se för att kunna avgöra, och dessutom är den zon du bor i en pusselbit som kan säga något. Om du vet att du inte vattnat förra sensommaren så behövs inte så mycket mer analys, annars kan du kolla om någon gnagt på stammar, gräsklipparen dunsat i eller om höstbeskärningen kom sent så att fjolårsskotten torkade in.

Recepten är i stort sett desamma: Stödvattna hela denna bladsäsong, gödsla inget i buskarnas närhet nu efter midsommar.
wahlis
Det låter som om din analys är mycket korrekt. Vi bor i Kungälv och sensommaren och hösten var mycket torr, dessutom gjorde jag en ganska sen beskärning av häcken eftersom jag tyckte att den växt väldigt mycket den säsongen och trodde dessutom att jag skulle kunna få en tätare häck på detta sätt. Nu verkar det som jag tappat minst ett år på min häck. Frågan är vad jag skall göra med alla de torra fjolårsskotten, skall jag klippa bort dessa eller bara låta den vara? Som det är nu så är det inte snyggt men om det inte har någon betydelse för häckens fortsatta utveckling så kanske det inte är någon ide att ta bort dessa.

/Wahlis
Cilla
Jag skulle låta det torra vara. Vattna rejält i sommar så kan säkert nya skott komma fram och dölja det torra så småningom i år. Om du sedan vill ha tätare häck så är det tidig vårbeskärning som gäller. Sensommarbeskärningen får buskarna att stanna av, och det passar bättre för t ex finputs av en formklippt häck eller för buskar och träd som man vill glesa ur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon