Planterade en ullungrönn förra året... Blev rätt förvånad då jag såg att den blommade redan detta år. Är inte ens 2 m.
Tycker mig ha läst här nån gång att folk "väntar på att deras ullungrönnar skall få bär"... Är det normalt att de blommar som små?
Och... det räcker väl med pollen från andra blommor på samma träd - de behöver väl inte en 'kompis' för att få bär också?
Och sist, de ullungrönnar man sår från frön får väl nog ungefär samma höstfärg och så - då ullungrönnar inte är ympade träd?
Det är vanligt att ullungrönnar blommar som mycket unga.
På dina andra frågor har jag inte lika säkra svar, men jag har antagit att de står så nära våra andra rönnar att de kan pollinera varandra. Det är också skälet till att jag inte tror att man kan vara säker på att frön från en ullungrönn självklart måste visa ullungrönnens egenskaper, eftersom det blir ena föräldern. Men som sagt, säker är jag inte och nyfiken på att läsa andras svar!
Big Gardener
26-06-2007, 10:38
Det stämmer att Ullungrönnar gärna blommar och får bär som unga. Jag abserverade det själv idag när jag gick i tegelbruksparken i Ängelholm. Flera av de två-tre år gamla blommade redan. Dock är blomning på nyplanterade träd inte alltid positivt. Överdriven blomning brukar ofta betyda på någon typ av stress. Enstaka blommor är dock ingen fara.
Som Cilla skriver kan rönnarna lätt polinera varandra och därför behöver avkomman inte alls få samma höstfärg som riktig Ullungrönn. Det är dock alltid spännande att se hur en frösådd planta blir. Den kan t.o.m. bli ännu bättre om man har tur, men räkna inte med det. De speciella sortegenskaperna hos Ullungrönn kan således bara garanteras om växten förökas vegetativt, d.v.s. genom kloning. Bara för att plantan inte är ympad behöver det inte betyda att den är frösådd. Det finns flera andra sätt att föröka växter på och fortfarande behålla sortegenskaperna, som t.ex. genom avläggare, sticklingar och mikroförökning. Vilket det är av dessa som används idag vet jag inte säkert, men jag vet att det finns en del ympade plantor och säkerligen en hel del mikroförökade också.
Dessutom är det ganska intressant att notera att en släkting till våra rönnar, finnoxel, Sorbus x hybrida är apomikt. Detta innebär att fröna kan utveckla groende plantor utan befruktning och får således samma genetiska uppsättning som sin förälder.
Hur som helst så borde det vara ganska lätt att föröka olika typer av rönn med stickling, och ympning är också något som de flesta kan göra med rönn.
Tack för svaren.

Kan man "självpollinera" då? Ta pollen från en blomma till en annan (eller måste kanske vara från en annan ullungrönn då).
Nåja, gällande sticklingar, har ni några tips hur man borde gå till väga för att få bästa resultat?
Sticka ner i jord - vilken tid på året?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.