Cassandra
Vad säger lagen? Eller rättare sagt så har jag nyligen läst den och förstår inte riktigt hur det ska tolkas. Är det verkligen okej för folk jag inte bjuder in att "ha sig" på min kolonilott? Var kan jag hänvisa ifall jag inte vill ha okända människor inne i min kära trädgård? Har jag rätten på min sida? Betalar ju för marken och vill att den ska kännas som "bara min" (och barnens) då det är min plats att samla batterierna och koppla av.
Fera
Hej

Jag är ingen lagexpert.
Men i trädgårdar och störande nära hus kan man inte hävda att man skall kunnna gå.

kolonilotter kan se mycket olika ut, en del finns det bara några få odlingar på ett öppet fält och
om det är bara "land" utan hus tycker nog folk att man kan gå emellan olika lotter, även om det bara är en smal stig.
Att man knatar in i själva odlingen, måste vara helt fel.

Det är inte många som kan allemansrätten, utan är ofta hur man känner hur det skall vara. En del urartar. Har varit med om att en tog röjsåg och gav sig på våran mark. Han ville ha mer öppen mark runnt sin sommarstuga. "Det var ju bara sly" sa han när vi ringde honom. En del var buskar som vi var rädda om, annat var småbjörk som vi ville att den skulle växa upp.

När jag var ca 15-år hade vi en nyinflyttad familj vars barn (10 år och uppåt) hävdade att vi inte kunde säja till dem att flytta på sig , när de åkte på en grind (Som blev sned av det) som fanns inne i trädgården och satt under äppelträden och käka för fullt. Att de cykla på vår gräsmattan tyckte inte mamma om. Hade de frågat hade de fått en kasse äpplen, för det fanns det, men.............ja ja det finns massor av tokiga exempel, vad folk tar sig till.

Finns det inga spec. regler för området? En del områden har ju ganska hårda regler om tex. när man får köra gräsklippare, och när det skall vara tyst. Kanske finns andra regler också!

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man får inte gå i folks odlingar på kolonilotter där gäller inte allemannsrätten, man har inte heller rätt enligt allemansrätten att gå på bönders åkrar och dyl. (och man har inte rätt att köra på åkrarna med terrängfordon vilket folk här verkar tro jag tycker synd om den som odlar på fälten här).
Cassandra
Nej det finns inga lokala regler kring just detta, därför jag undrar.
Eva 33c
Det är precis som Åsa skriver, odlad mark ingår inte i allemnansrätten. Kolla formuleringen här på Naturvårdsverketssida:
Allemansrätten
anna_rispan
allemansrätten säger väl att man får plocka vilda bär o frukter. dessutom säger den att man inte får skräpa ner och inte bryta kvistar o ris.
Alba
Det kan aldrig vara någon rättighet att gå in på andras tomter.

På den kolonilott jag brukar besöka har jag märkt att det på vissa lotter är svårt att avgöra var tomten går. Är jag tveksam så går jag inte längre än att jag är säker på att det är allmän mark.

Kan du inte på något sätt markera din tomt genom att sätta ut krukor eller blomlådor så det syns var tomten går.
Åsa, mälardalen zon 2
Man borde lära ut mera vad som ingår i allemansrätten i skolan och man borde ta upp detta i samtliga årskurser (efter vad jag minns från skolan var det bara i lågstadiet man pratade om allemansrätten) så folk fattar vad allemansrätten är, många tror att allemansrätten är en rättighet att få klampa in och göra vad man vill varsomhelst. Här kan man möta folk som tältar och hugger ris till majstången inne på inhägnat naturreservat och det finns informationstavlor vid ingången till naturreservatet vilka regler det är dom gäller för naturreservat (men folk hänvisar ändå till att såhär får man göra enligt allemansrätten när man säger till dem).
Cassandra
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-06-2007, 19:49) *
Man borde lära ut mera vad som ingår i allemansrätten i skolan och man borde ta upp detta i samtliga årskurser (efter vad jag minns från skolan var det bara i lågstadiet man pratade om allemansrätten) så folk fattar vad allemansrätten är

Ja verkligen.
Jag har lite vilda (icke planterade) blommor kvar på min lott, kan människor plocka dem alltså??
Det syns tydligt var gränserna går men jag ser människor gå inne på min lott när jag kommer dit ibland. Det känns olustigt eftersom den är så privat för mig. Folk passar på när ingen är där verkar det som.
KURT
CITAT (Cassandra @ 26-06-2007, 23:03) *
Ja verkligen.
Jag har lite vilda (icke planterade) blommor kvar på min lott, kan människor plocka dem alltså??
Det syns tydligt var gränserna går men jag ser människor gå inne på min lott när jag kommer dit ibland. Det känns olustigt eftersom den är så privat för mig. Folk passar på när ingen är där verkar det som.

Nej det har ingen betydelse om växterna är vilda eller ej, man får inte plocka växter på en annans tomt. Hur har du gränserna markerade?
Eva 33c
CITAT (Cassandra @ 27-06-2007, 00:03) *

Nej de får inte plocka, inte ens gå över din tomt. Allemansrätten handlar om tillgång till naturen för människor. Den kan inte åberopas på tomtmark. Du läste väl min länk i tidigare inlägg? Det fanns en hel del intressant att läsa om Allemanrätten där tyckte jag.
Ett citat därifrån:

"Gå inte i planteringen
Också plantering är förbjudet område. Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering oavsett risken för skada på mark eller växtlighet."

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon