|
peppina
26-06-2007, 08:59
Hej! Läste en "spara vattentråd" här på forumet och blev inspirerad att skaffa en regnvattentunna kopplad till ett stuprör. Problemet är ju att många av dessa tunnor inte är speciellt snygga, och alla stuprör vi har står på väldigt synliga platser. Jag tänkte all man kanske kunde klä in en grön plastregnvattentunna med något material eller klätterväxter. Har ni några förslag? Ni kanske har egan lösningar på detta som ni vill dela med er av? Hade varit roligt att se bilder  Väljer man att ha klätterväxter antar jag att man får sätta något slags nät runt tunnan och inte välja växter som blir så fasligt höga? Eller kanske man kan klippa växten när den växer över kanten på tunnan? Ha en bra dag  Mvh Stina
Ophelia
26-06-2007, 09:36
Finns ju vinylfolie som man kan klä in soptunnor med och som har blomdekorationer (har jag sett). Det ska ju vara väder och vindbeständigt. Jag har sett detta på Plantmarknaden i Lindesberg.
Annars kan du ju bygga en bra ståplats och sedan gräva runt och plantera in stadiga medel/högväxande perenner eller ettåringar som täcker upp tunnan eller täcka tunnan med hönsnät och låta klätterväxter som t ex rosenvial, klematis eller ettåriga klättrare (vindor, luktärter, blomsterböna, krasse m.m.) växa och klättra.
Annars kan du ju måla tunnan (beroende på vad för tunna och material) i en färg som du gillar eller eget motiv. Kanske får du måla den varje år så den håller sig fin. Är du händig kan du själv snickra/arrangera ihop nåt snyggt av naturmaterial och sätta runt tunnan ( i t ex pil).
Ophelia: Gissar att det är dessa du menar. Borde funka till vattentunnor också. http://www.trivasute.se/index.php?cPath=43...1a441bf77250af4
Soptunneklädsel, smart idé Offe!  Den kapar jag direkt!
peppina
26-06-2007, 09:55
Tack för tipsen. Ett pilstaket (eller andra grenar...förresten, var kan man köpa det?) lindat runt tunnan med nån klätterväxt i får det bli  Då blir det fint både på vintern och sommaren och smälter in bra i naturen. Tusen tack!
Ophelia
26-06-2007, 09:58
Jepp....i länken fanns många fler olika alternativ. Det kan ju vara något för den extremt late som har trädgård. Limma upp vinylen på plank och sätta i trädgården, vips har man en lättskött rabatt eller häck!  Pilpinnar har jag sett på Plantagen som säljs buntvis (dock för dekoration). Annars finns det väl pilstaket att köpa som man kanske får modifiera. Tror säkert de håller någon säsong. Har man själv pil eller hassel i överflöd så kan man ju greja till själv, kanske känner man någon som har mycket mark och där man får lov att ta.
CITAT (Ophelia @ 26-06-2007, 10:58)  Jepp....i länken fanns många fler olika alternativ. Det kan ju vara något för den extremt late som har trädgård. Limma upp vinylen på plank och sätta i trädgården, vips har man en lättskött rabatt eller häck! 
Vi har gjort en annan variant som heller inte var särskilt avancertad. Vi skaffade ett gammalt bilbälte från skroten och brädor typ trallvirke fast inte tryckimpregnerat. Sedan sågade vi till brädorna lika långa som höjden på tunnan och spikade fast med spik med breda skallar och böjde till dem på baksidan så att de inte skulle åka ut. (testade först att skjuta fast med häftpistol men det höll inte). Bältenas längd ska vara tunnans omkrets + ca 15 - 20cm. Man behöver 2 st, en uppe och en nere. Tillsist fäste vi ihop det hela som en ring (med bandet på insidan) som passar runt tunnan och trädde över. Vill man göra den lite finare kan man lasera brädorna i mörkbrun lasyr och sätta 2 metallband runt för att det mer ska likna en sån där snygg ektunna (fast med raka väggar.)
Vi gjorde också en åttakantig ram som vi klädde med kycklingnät på baksidan som lock för att inga olyckor med drunknade fåglar eller andra djur skulle inträffa.
CITAT (Betty @ 26-06-2007, 10:51)  Soptunneklädsel, smart idé Offe!  Den kapar jag direkt!  Nu har jag beställt! Men eftersom Trivas ute har semesterstängt så beställde jag från Buxus Trädgård i stället. Jag har beställt från dem tidigare och tycker de har snabb och bra service.  (Dessutom är Andreas och André odlaiter) Ooops, nu börjar det här inlägget nästan likna reklam...
Margith
26-06-2007, 11:58
Jag löste problemet med fula regnvattentunnor genom att åka till "min" handelsträdgård och köpa ett halvt vinfat (Ja det var tomt) Inte den billigaste lösningen kanske, men snabbt, enkelt och himla snyggt
Ophelia
26-06-2007, 12:50
CITAT (Margith @ 26-06-2007, 12:58)  Jag löste problemet med fula regnvattentunnor genom att åka till "min" handelsträdgård och köpa ett halvt vinfat (Ja det var tomt) Inte den billigaste lösningen kanske, men snabbt, enkelt och himla snyggt  Låter mycket snyggt. Det vore idealet. En sådan tunna är nästan helgerån att täcka
CITAT (Betty @ 26-06-2007, 12:45)  Nu har jag beställt! Men eftersom Trivas ute har semesterstängt så beställde jag från Buxus Trädgård i stället. Jag har beställt från dem tidigare och tycker de har snabb och bra service.  (Dessutom är Andreas och André odlaiter) Ooops, nu börjar det här inlägget nästan likna reklam...  Ännu mer reklam för Buxus! Döm om min förvåning - min beställning levererades redan idag! Beställde igår kl 12.23, Ingen väntetid där inte! Nice doing buissness with you guys!  &
Margith
27-06-2007, 13:56
CITAT (Cacki @ 26-06-2007, 11:35)  Vi skaffade ett gammalt bilbälte från skroten och brädor typ trallvirke fast inte tryckimpregnerat. Sedan sågade vi till brädorna lika långa som höjden på tunnan och spikade fast med spik med breda skallar och böjde till dem på baksidan så att de inte skulle åka ut. (testade först att skjuta fast med häftpistol men det höll inte). Bältenas längd ska vara tunnans omkrets + ca 15 - 20cm. Man behöver 2 st, en uppe och en nere. Tillsist fäste vi ihop det hela som en ring (med bandet på insidan) som passar runt tunnan och trädde över. Vill man göra den lite finare kan man lasera brädorna i mörkbrun lasyr och sätta 2 metallband runt för att det mer ska likna en sån där snygg ektunna (fast med raka väggar.) Det här låter som en (förhoppningsvis) billigare variant än min. Men jag fattar ju inte hur ni har gjort Jag har läst inlägget, jag vet inte hur många gånger, men jag begriper ändå inte!! Du har inte en kamera av något slag? En bild skulle kanske få mig att begripa Hemma hos mig finns det inte ett enda vattenutkast och mina axlar orkar inte bära vatten inifrån och ut, iaf inte i den utsträckning som jag behöver vatten. Så för mig är regnvattentunnor ett måste, men jag behöver mååååånga och plånboken är ju inte hur stor som helst Dessutom gnisslar min man tänder varje vår när jag placerar ut mina (fula) plasttunnor över hela tomten
CITAT (Betty @ 27-06-2007, 13:07)  Ännu mer reklam för Buxus! Döm om min förvåning - min beställning levererades redan idag! Beställde igår kl 12.23, Ingen väntetid där inte! Nice doing buissness with you guys!  &  Jag har också goda erfarenheter av Buxus. Jag kunde inte lägga en beställning och mejlade och frågade varför. Då ringde de upp mig en fredag afton och tog den muntligt. Efter helgen hade jag min beställning. Det kallar jag service.
CITAT (Margith @ 27-06-2007, 14:56)  Hemma hos mig finns det inte ett enda vattenutkast och mina axlar orkar inte bära vatten inifrån och ut, iaf inte i den utsträckning som jag behöver vatten. Så för mig är regnvattentunnor ett måste, men jag behöver mååååånga och plånboken är ju inte hur stor som helst Dessutom gnisslar min man tänder varje vår när jag placerar ut mina (fula) plasttunnor över hela tomten  Hos oss fanns det bara ett vattenutkast på baksidan, när vi flyttade hit. Vi ville ha ett på framsidan med så då köpte vi ett, inte alls dyrt (på Järnia), maken fixade det på bara en liten stund. Om man inte är så händig så man kan montera det själv så kanske man känner till nån rörkille som kan fixa det.
CITAT (Margith @ 26-06-2007, 12:58)  Jag löste problemet med fula regnvattentunnor genom att åka till "min" handelsträdgård och köpa ett halvt vinfat (Ja det var tomt) Inte den billigaste lösningen kanske, men snabbt, enkelt och himla snyggt  Vi lyckades få tag i en 100-liters gammal silltunna i trä hos vår lokala "allt man inte behöver men oj så kul att ha"-handlare, jättesnyggt.
AndreasBlomquist
28-06-2007, 03:53
Betty, kul att soptunneklädseln kom fram så snabbt till dig. Ibland är ju inte Posten de snabbaste med leveranser!
Vore kul att få se lite bilder sedan på din tunna när den är "tapetserad" och klar.
peppina
28-06-2007, 09:26
Kanske får bli att klistra finplast på min tunna också, verkar som att det blir svårt att ställa den på det stället jag hade tänkt, och på det nya stället blir det besvärligt att gräva ett land att plantera i.. Så jag håller med ovanstående talare, bilder på din tunna med nya kläder hade varit kul  Mvh Stina
Lovar att visa bilder när den är klädd och klar men just nu är den full av regnvatten så jag väntar med "tunnstylingen" tills jag har tömt den så jag kan lägga omkull den för rengöring och påklistring.
TantGredelin
01-07-2007, 23:54
DSC01506.JPG Den här tunnan har jag haft i drygt 20 år, vi satte stängningsbara utkastare på stuprören på två ställen och köpte dessa begagnade ektunnor som luktade konjak i början. De är ca 90 cm höga, på hösten tömmer vi dem och vänder dem upp och ner. Nu håller den ena på att tappa lite tätningsförmåga, men jag tvekar inte att skaffa en ny likadan, de kostar ca 1500 numera. Snyggt, eller hur?
stennie
03-07-2007, 08:39
Soptunneklädsel, billigare än i Sverige. Länk ! och Länk .
Lemonne
04-07-2007, 19:27
Inte lika snygg som Tant Gredelins, men billig! Fast liten. Men ganska snygg, om jag får säga det själv. Den står vid en ganska kort husvägg, så det är inte så mycket regnvatten som dimper ned åt gången - inte ens i det här förskräckliga regnovädret. Fast det är nog dags för tömning, det skulle visst komma mer regn inatt... [attachment=4776:picture00107.jpg]
CITAT (Betty @ 28-06-2007, 10:42)  Lovar att visa bilder när den är klädd och klar men just nu är den full av regnvatten så jag väntar med "tunnstylingen" tills jag har tömt den så jag kan lägga omkull den för rengöring och påklistring.  Nu är tunnan stylad! Det var lite pilligt eftersom den är vidare upptill än nertill, men jag är nöjd med resultatet. [attachment=4799:tunna.jpg] och så en närbild... [attachment=4800:vattentunna1.jpg]
TantGredelin
05-07-2007, 20:40
Den blev ju jättefin! Kanske blir det en klädd plasttunna istället för en ny trätunna iallafall...
CITAT (TantGredelin @ 05-07-2007, 21:40)  Den blev ju jättefin! Kanske blir det en klädd plasttunna istället för en ny trätunna iallafall... Tack! Visst blev den! Man kanske skulle ta och styla soptunnorna med...
peppina
06-07-2007, 08:46
Håller med, blev ju jättesnyggt och smälter ju in bra i miljön  . Kanske får satsa på det....men i det här ovädret dröjer det ju innan tunnan är tom så man kan klistra på. Tack för bilderna Betty! /Stina
Ophelia
06-07-2007, 11:40
Oh Betty....det var ju jättefint! Håller med de andra att den verkligen smälter in i miljön. Lika fint med de där trätunnorna, de gör sig minst lika bra med sitt utseende. Jättesnygg tunna Tant Gredelin (och inte fel att den doftat konjak  )
AndreasBlomquist
06-07-2007, 22:18
Betty, den blev väldigt fin! Jag såg faktiskt en bild en gång på en kille som hade klätt in hela husvagnen med soptunneklädsel. Tror han körde på Clematis Nelly. Har även sett en bild på ett par som hade gjort hela garageporten i Ivy Variegated för att få garageporten att smälta in med den variegerade murgrönan som klädde in resten av garaget. Det var riktigt coolt.
PS. Klart att du ska klä in soptunnorna också! ;-)
Biggan_
07-07-2007, 11:31
Så snygg den blev Betty! Pryder absolut sin plats! Konstigt att inte regnvattentunnetillverkarna!!!! har kommit på att vi odlaiter inte gillar deras grälla enfärgade tunnor och börjat tillverka något diskretare eller roligare.
TantGredelin
07-07-2007, 13:46
Jag skulle kunna tänka mig enfärgade i knallfärger, t ex min favvo gredelint. Det är den gröna färgen som liksom FÖRSÖKER smälta in, men som inte stämmer med nåt, utan bara ser ut som en soptunna, det är det som irriterar mej. Hellre schockrosa då, så ser man iaf tunnan.
Snöflinga
07-07-2007, 15:52
Jag har sågat itu en plasttunna, tagit bort botten och använder dem till odling  Har målat dem i en dimblågrå färg, finns faktiskt plastfärger som blandas till den ton man vill ... I den ena har jag smultron och i den andra en stor squasch, riktigt snyggt om jag får säga det själv  Så det finns många användningsområden av plast-tunnor ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|