autumnleaf
Nybörjar inom trädgård som nybliven husägare och har stött på tre träd som jag undrar om någon vet vad för träd det är?

Först är det två björkar, men den ena ser annorlunda ut och den andra mer vanlig. Någon som vet vad dessa björkar heter?
Sedan är det två träd av samma sort där jag inte har en aning om vad det är för sorts träd, hoppas någon här vet!

Håller tummarna och hoppas på svar blomma.gif

Först är det trädet jag inte vet vad det är:

Vad8.JPG

Vad9.JPG

Här är björken som ser annorlunda ut:

Vad5.JPG

Vad7.JPG

Och här är den mer vanliga björken:

Vad4.JPG

Vad6.JPG

Rafael
"Björken som ser annorlunda ut" är väl Nationalträdet, vad-det-nu-heter?
Åsa, mälardalen zon 2
1. ser ut som bollpil, fast de ser ganska smala ut bollpilar brukar bli ganska breda med tiden.

2. Den flikiga björken är någon flikbladig björk iallafall kanske ornäsbjörk men jag tycker inte att den ser riktigt tillräckligt flikig ut för att vara en ornäsbjörk så det kan vara någon av de andra flikiga varianterna som handeln ibland har sålt under namnet ornäsbjörk.
KURT
Det är en pil, men knappast en bollpil. Men det finns ju så många varianter av pil.
Big Gardener
1. Svårt att säga exakt vad det är för pil. Man bör se skotten och knopparna på mer nära håll för att avgöra mer säkert men jag tippar på vanlig knäckepil, Salix fragilis. Dock är det inte någon Klotpil S.F. 'Bullata' - som dock är en sort av denna.

2. Det är ingen ornäsbjörk. Liknar närmast en Fransbjörk, Betula pendula 'Crispa'. Det där med ornäsbjörk är knepigt eftersom fransbjörk eller liknande flikbladiga björkar i många år har saluförts som ornäsbjörkar. Dessa har inte sällan hamnat på betydande platser, framför stadshus och rådhus och stolt förklarats vara riksträd. Jämför man med några av de ursprungsträd av Ornäsbjörk som finns kvar skiljer dessa sig ganska betydande med mycket smalare blad med djupare flikar och mer rätvinkliga "vingar". Trädformen skiljer sig ofta också då fransbjörken är mer hängande än ornäsbjörken.
Cilla
Jag håller med de andra. De två första (fina förresten!) är någon form av salix (men inte salix bullata, klotpil) och den flikbladiga r någon variant på ornäsbjörk. Slå på googles bilder med de namnen så kanske du hittar just din variant.
autumnleaf
tack för hjälpen!
Har försökt söka info själv men inte lyckats...men nu vet jag iaf att det är en pil det ena!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon