Marcus Willgren
26-06-2007, 09:37
Hejsan! Varje år har jag ett fantastiskt fint halvtamt rådjur som kommer upp på sommaren och toppar alla mina växter såsom gurkört, flox, kärleksört, ärt, sallat, cikoria osv. Det stör mig inte särkilt mycket bara om den kunde låta floxen blomma det minsta innan det blir vinter! förra året lyckades hon släpa med sig en bock till gärdet neranför tomten och med den fick hon tre kid men i år jagade jag iväg bocken nån jävla motta får det väll ändå vara! man vill ju inte ha en hel rådjurskoloni i ett sommarstugeområde eller hur? aja problemet är att jag skulle vilja ha råd på ett bra tips som gör så att den åtminstånde låter mina finaste växter vara? är det bara att näta in de med hönsnät eler jag har hört någonting om att de skall ogilla lukten av tjära men vi hadde tjära på varenda trap när vi målade o huset förra sommaren och det var här och åt ändå. Det skulle ju vara roligare om de var älgar det kan ju klippa äppelträdet lite bättre... /Marcus
Gloriana
26-06-2007, 10:06
Blodmjöl tycker de inte om! Tyvärr är det väl så att om de lärt sig att äta av godiset på tomten är de ju inte snälla nog att låta bli det andra. Med blodmjöl har jag lyckats hålla marodörerna borta från min vårblommor. Senare kommer de inte då det finns tillräckligt med mat runtomkring plus att delar av tomten avgränsas av elstängsel. (Det har inte vi satt upp utan bonden så han kan låta sina ilskna kvigor gå och beta.) Du måste dock blodmjöla igen om det regnar. Blodmjöl innehåller mycket kväve så det finns säkert en gräns för hur mycket blommorna vill ha. Det finns också svindyra kuddar som heter råväck eller nåt sånt. Rådjuren är inte mina vänner.....
Kakaduan
28-06-2007, 09:15
Jag lyckas till 100% med blodmjöl! Blandar blodmjöl och ammoniak i en femlitershink med vatten. Sedan har jag en diskborste som jag stänker soppan på växterna med - det luktar pyton bara en kort stund och syns inte särskilt mycket heller. Om det småregnar struntar jag i att ha på mer, men ösregnar det så vill jag ju rädda rosenknoppar och annat, så då blir det en skvätt till. Det är inte särskilt mycket jobb med det. Hinken står färdig i garaget och det är bara att stänka på.
Provade att doppa oasiskuber i soppan, men det är fult och fungerar sämre. En billig och bra metod.
Kakaduan
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2007, 09:26
+Är man köttätare kan man vattna sina växter med guldvatten (urin+vatten), att pinka revir brukar ju vara avskräckande för rådjur, de gillar inte doften av köttätare. MEN har man tillräckligt smarriga saker och det inte finns likvärdiga alternativ på andra ställen i närheten hjälper det inte vad man gör.
Monarda
01-07-2007, 17:36
Jag gjorde misstaget att samplantera sallad och blommor så nu klampar rådjuren runt i pallkragarna och tuggar i sig blomstren och trampar sönder salladen. Den här bilden togs förra sommaren en eftermiddag när vi satt och fikade på altanen och några meter därifrån stod den här damen i allsköns ro och mumsade.
P7110222h.jpg
Chamomille
02-07-2007, 09:49
Jag provade "allt" på förra stället jag bodde. Ingenting fungerade. ALLT åts upp. Sen pratade vi med vår granne i stallet och fick låna ett elstängsel. Det är i prinsip det enda som fungerar. Jag satte "trådarna" lite inne i växtligheten så dom knappt syntes. Dagen efter var det rivspår på gräsmattan.. så någon fick sig en kyss och kom aldrig tillbaka. I längden kanske billigare än massa preparat och mindre "jobb".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.