Full version: Daggfunkia..
*Humlan*
Som rubriken säger så undrar jag om Daggfunkia är svår att så själv? Jag sitter och surfar lite inne på Impectas hemsida, vill så lite perenner nästa år, för i år är det för sent förmodar jag? Jag vet att jag är tidigt ute men fundera får man ju och göra listor! Det är så roligt med så-listor!!
Margith
Jag har sått några olika funkior, men om jag sått exakt Daggfunkia minns jag inte.
De är inte svåra att så, men de växer himmelens sakta.

Jag har sått dem inne, under lysrör, tidigt på våren och mina har aldrig blivit så stora att jag kunnat plantera ut dem i rabatten första året.

Jan Lindgren
Hej!
Det är oftast ganska meningslöst att så hostor eftersom fröplantorna normalt blir sämre än moderplantorna. De vanliga hostorna är ganska billiga att köpa. Ska du däremot ha sällsynta sorter kandet bli riktigt dyrt. Det billigaste sättet att skaffa hostor är att köpa av någon trädgårdsamatör. Det finns många hostasamlare som delar lite plantor och säljer till ett rimligt pris. Jag har själv skaffat mig ca 350 olika hostor och brukar dela plantor. När jag säljer plantor brukar jag ta 20kr för de vanliga lättförökade sorterna. Jag bor i Osby i norra Skåne så om du kommer åt det här hållet så kan du höra av dig.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Det beror ju lite på vad man är ute efter ..de frösådda plantorna blir inte alls "sämre " De kan bara inte döpas till/efter namnsorterna Att så de olika "typerna" av hosta går utmärkt -Varmt och fuktigt + 22 gärna plast över o undervärme sås de i januari under lysrör kan de planteras ut i augusti även om de är små
De tar naturligtvis längre tid att få stora ex av dem än m man köper
Är man ute efter särskilda hostor är det bäst att köpa dem
Anki V
Jisses...Jag satte ut mina frösådda funkior nu i början av juni. blink.gif

Jag sådde dom i januari/februari. De var ungefär 5-7 cm stora/små när jag satte ut dom. I och för sig så har de väl inte växt så mycket men å andra sidan har det varit väldigt torrt. De ser inte heller ut att må speciellt dåligt.

Jag tyckte att de verkade så "livskraftiga" g.gif .....har jag sabbat hela funkiasådden nu? unsure.gif

Jag som hade fått fröna av "ewa zon 3" thanks.gif

/Anki
kerstin z5-6
Nej då .. det beror ju mer på hur stora de var .. mina var kanske 7-10 cm i omkrets när jag satte ut dem -nu tre år senare är de jätte ex smile.gif
Margith
CITAT (Anki V @ 29-06-2007, 22:18) *
Jisses...Jag satte ut mina frösådda funkior nu i början av juni. blink.gif

Jag sådde dom i januari/februari. De var ungefär 5-7 cm stora/små när jag satte ut dom. I och för sig så har de väl inte växt så mycket men å andra sidan har det varit väldigt torrt. De ser inte heller ut att må speciellt dåligt.

Jag tyckte att de verkade så "livskraftiga" g.gif .....har jag sabbat hela funkiasådden nu? unsure.gif

Jag som hade fått fröna av "ewa zon 3" thanks.gif

/Anki

Äsch Anki, skrämde jag dig nu? Förlåt, det var ju inte meningen trostar.gif
Mina brukar hinna komma upp i 5-7 cm i augusti och då inbillar jag mig att det är bättre att de får bo i krukan första vintern. Kom ihåg att jag bor lite längre norrut än vad du gör. Men det kanske är helt fel tänkt av mig, jag kanske bara larvar mig med mina sådder? g.gif

Mina funkior från ewa zon 3 thanks.gif är nu ungefär 4 cm wub.gif

*Humlan*
Tack alla ni för era svar! thanks.gif
Att funkia växer sakta vet jag, det lättaste är ju onekligen att köpa eller dela. Vi brukar byta funkior med varandra på jobb. Inga med namnlappar utan vi går på färgen och storleken. Jag har fått en del olika på det sättet.
Anledningen till att jag undra är för att det helt enkelt är så attans kul att dra upp plantor själv! tongue.gif Jag slängde ut frågan bara för att höra om dom skulle ha någon särskild behandling, stratifiering eller dylikt, googlade på nätet men blev inte klokare för det. Men nu vet jag, skriver upp funkia på min frö-lista! Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon