Himmelsblomma
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp! Ska planera och plantera en rabatt som är ca 30 meter lång och 1,5 meter bred. Det har en låg stenkant runt om sig, kanske 5 cm bred och hög. Hela rabatten ligger längs med en husvägg. Så det kan nog bli ganska varmt, trots att det finns en markis över. Har även möjlighet att lägga ut en bevattnings slang.
Har helt kört fast i mina ideér om vad jag ska göra. Funderade på att kanske lägga någon typ av sten här och var för att sen blanda upp med buskar och perenner och eventuellt små ytor här och var för sommarblommor och lökväxter. Men jag vet inte riktigt var jag ska börja..
Skulle vara jättetacksam över att få se bilder över liknande rabatter och få råd och tips om bra växter att använda. Rabatten ska helst bli så lätt att sköta som möjligt.
Tack på förhand
Anna
pusillus
Vilket roligt projekt! Jag skulle först tänka ut vilka färger rabatten ska gå i, försök tänka in husfärg/markiser och övrig omgivning så det inte blir för grälligt.
Vilken zon är det? Bevattningsslang är bra till så stor rabatt. Kanske lite små barrträd mellan perenner och buskar så rabatten håller formen även på höst och vinter, annars blir den säsongen så platt och tråkig.
Återkom med vilka färger du gillar eller om det är någon speciell blomma eller buske som du redan bestämt dig för.
Foto om du kan fixa brukar också ge fler svar! Gillar att få se före-under-efter bilder som en del brukar visa.
Alexander-VG-zon3
håller med pusillus tänk ut vilken färg som passar och kolla efter växter som har dom färgen du kan ju gärna blanda 2-3färger .

sen vilket läge är det öst-väst-norr-söder ?? och vilken jord är där eller ska du förbättra den som är där ?

sen kan man ju bygga upp med sten och små träd och höga perenner i bakgrunden och lägre fram dom små, sen på våren och hösten kan du ha lök växter . och på vintern nåt vintergrönt och bor du i zon 1-2 kan du även ha vinterjasmin(äldre exemplar blommar från nov till mars-april så på julafton kan du ha nåt som blommar och doftar underbart) och sen nån forsythia som blommar tidigt tillsammans med vårlökarna .

är det full söder och sandjord får man tänka i andra banor lika dant om det är norr .
olgak
Håller med Pusillus om att tänka på om du vill planera in några buskar, så det inte blir helt "platt" under vinterhalvåret.

Jag har nog ganska liknande rabatter, fast mina är "uppbrutna" minst var 10:e meter (4+4+10+15+3+5+3) m längs husvägg på framsidan.

Det är ju snyggt med lite olika höjd tycker jag, så att man varvar höga och lite lägre växter + att man säkert vill ha någon höstblomning också, vilket man lätt glömmer just denna tiden på året! Om man har kantväxter, så får man knappast plats med mer än en perenn på "djupet" s a s, t.ex. en pion, eller en riddarsporre, så det är en sak att ha med i beräkningen.

Jag delvis satsat på upprepning i mina långrabatter, och även om man inte gillar helt symmetriska rabatter, så är det nog fint om olika teman återkommer på ett mer eller mindre symmetriskt sätt i en så lång rabatt. Så har man någon favorit, så kan man ju börja med att placera ut den på några ställen (i tanken alltså, eller på sin skiss).

Man blir ju nyfiken på vad det här är för ett hus och hur det ser ut! Har du ingen ytterdörr alls att ta hänsyn till t.ex.?

Annars kan jag självklart bara hålla med föregående talare att utgå från dina favoriter i färger och om du har några favoritväxter, t.ex. rosor eller pioner eller någon särskild buske, och fundera vidare utifrån det. Visst kan man lägga ut stenar om man hittar några snygga, eller någon skulptur. Eller göra plats för urnor med sommarblommor.
Himmelsblomma
Tack för alla funderingar!
Huset är en tråkig fabrikslokal i ill-gult... plåtvägg... zon 3. 10 fönster är längs med väggen så växterna ska kanske inte vara över 1 m höga just där, men mellan kan det ju vara högre växter.
I rabatten idag finns ett 10-tal rosa pioner med jämna mellanrum, men dessa behöver inte alls vara kvar.

Vilka färger skulle ni ha valt?

Låter bra att blanda in vintergröna växter. Gillar också forsythia men skulle den försvinna mot en gul vägg?

Ska komma ihåg att ta foton!
olgak
Spännande! Rosa + ill-gult kanske inte är så bra kombination? Nu älskar jag pioner wink.gif, men du kanske kan flytta dem?

Grönt+blått+rött/orange? Riddasporrar, röda och orange liljor, lavendel eller salvia? Kanske blåbladiga funkia skulle "svalka" mot väggen. Sen finns det ju växter som blommar i grön-vitt, vilket kunde vara snyggt och kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon