kajsalota
Hej!
Jag vill göra jordgubbsmarmelad på de sista jordgubbarna...
Blir lite förvirrad och trött på alla melatin, pektin, natriumgojs osv. Måste man använda sådana medel?
Jag skulle vilja göra marmelad med bara naturliga ämnen. Går det?
Hur då isåfall?
Åsa, mälardalen zon 2
Du måste ha någonting som blir som gelé, bara jordgubbar blir ganska rinnigt. Du kan ju frysa jordgubbarna och göra någonting med ex. rönnbär, rosenkvitten eller lite halvomogna äpplen senare på säsongen de innehåller en hel del naturligt pektin så att det blir tjockt i konsistensen, marmelad får ju inte vara alltför rinnigt.
kajsalota
Okej!
Vilket är mest naturliga geleämnet?
Jag har nu lagt i uppkokade citronskivor, (såg att man kunde göra så nånstans) och haft i lite röda vinbär.
Kan det funka? Det får nu stå och grejsa ihop sig under natten. Ska man göra ett snabbt uppkok sen?
Tosan
Pektin finns ju naturligt i frukt och bär, tror man framställer det från frukt åxå.
Gelatin är ju naturligt, men animaliskt.
KURT
Annars hade det danska TV programmet Frilandshaven ett mycket gott jordgubbsrecept, där man kombinerar olika grundsmaker på ett mycket bra sätt:

Jordbær i balsamico eddike

* 2 spsk. god balsamico eddike
* 4 spsk. sukker
* 500 g jordbær
* Friskkværnet sort peber

Balsamico og sukker røres godt sammen til en dressing. Jordbærrene renses, skæres i halve og blandes med dressingen. Efter en halv time har saften fra jordbærrene opløst sukkeret og desserten er klar til at spise.

Lige inden serveringen giver man jordbærrene lidt friskkværnet sort peber. Jordbærrene kan spises som de er, men er også skønne med græsk yoghurt eller vanille is.
rosita
Lös jordgubbssylt (som den blir av bara jordgubbar och socker) är jättebra att använda på t ex ris á la Malta eller risgrynsgröt. jag kokar alltid lös sylt till det. flirting.gif
Bee
Att man tillsätter konserveringsmedel är för att man då kan minska sockermängden. Pektin har man för konsistensen. Det räcker med några (beror på mängden bär förstås) citron- och/eller apelsinkärnor som binds ihop i gasbinda och får koka med. Lätt att fiska upp innan man häller på i burkarna.

Annars är det ju 50/50 som gäller om man vill slippa konserveringsmedlet. 1 kg jordgubbar (helst fasta och söta) och 1 kg socker. Det blir en rätt söt sylt av fransk typ. Eller varför inte frysa sylten i småportioner?

Det är inte konserveringsmedlet man skall vara rädd för. Det är möglet som är farligt.
Pirum
Med nutida förvaringsskåp (exempelvis frys alltså) kan man krossa jordgubbar i en mixer, koka (om man vill) och helt sonika frysa in. Blir gott att ha på pannkakor och inte alls så sött. Sockret behövs som sagt för hållbarhet, men det är ju inget problem idag med frysar. Har man sylten i kylskåp är dock socker såklart bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon