Några av stänglarna på min lila stormhatt är vitaktiga och ser väl allmänt lite hängiga ut. Mjöldagg är bara ett ord för mig, men jag har hört att stormhatt kan få det i alla fall. Ser det ut som jag beskrev? Och vad gör man?
Ophelia
27-06-2007, 13:01
Kan säkert vara mjöldagg som är en svampsjukdom (parasitsvamp) och jag kan nog tro att det är en av de vanligaste. Det finns olika mjöldagg som angriper olika växter så det behöver inte vara en och samma svamp. De angriper ett otal olika växter både inomhus och utomhus.
Fördelen med mjöldagg är att den brukar väl inte ta livet av växterna (om inte växtens livskraft redan är nedsatt och angrips av ett extremt kraftigt angrepp). De övervintrar inte nere i marken utan på växterna. Viktigt är att växterna placeras på rätta ställen där fuktighetsälskande växter får tillgång till fukt och de torkälskande placeras mer torrskodda. Lagom med näring (inte överdriva kvävegödslingen) och bra läge samt lite gallring för de växter som behöver friare ytor. Ta bort de angripna bladen och bränn dem och välj gärna sorter som är mer eller helt mjöldaggsresistenta. Finns en del olika behandlingar. Testa med åkerfräkenavkok och nässelvatten. Har även hört om bikarbonatbehandling.
OK! Tack för svar. Jag börjar med att klippa bort de angripna stänglarna, det är bara en mindre del, så får jag se hur det utvecklar sig.
Ophelia
27-06-2007, 13:22
CITAT (olgak @ 27-06-2007, 14:15)

OK! Tack för svar. Jag börjar med att klippa bort de angripna stänglarna, det är bara en mindre del, så får jag se hur det utvecklar sig.
Glöm inte vattna om den står lite torrare och lägg gärna på lite kompost/gräsklipp. Stormhatt gillar ju lite fukt om fötterna. Låt inte plantan torka upp för mycket utan en jämn tillförsel är bra.
Ja, jag tror att det kan vara det som var problemet, för trots att jag vattnat rätt mycket, har jag slarvat lite där...
Bikarbonat funkar faktiskt!! Jag prövade i början av maj på svårt angripna krusbär, de såg ut att vara räddningslöst förlorade men nu har de kommit sig mer än jag trodde möjligt.
Tag inte för mkt bikarbonat, bara typ 1 kryddmått/liter vatten och tillsätt lite såpa eller ett par droppar (mineral)olja.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_t...05/FTG96-05.BAK
Christin*
29-08-2007, 11:48
Både min hägg och min kaprifol har mjöldagg. Kan man spruta med bikarbonat-lösning även när de redan har det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.