catlady
Mina pioner och hibiskusar håller på att göra stora frökapslar, och jag undrar om det är lönt att försöka ta tillvara på dem? Är det lätt att driva upp dem från frön? Hur tar jag bäst tillvara på fröna, och hur gör jag sedan i vinter/vår när jag sätter dem?
catlady
Ingen som har en åsikt?
Gåsis
Pionfröer kan du peta ner direkt i jorden när dom är mogna. Det är dom stora svarta fröerna som är riktiga frön och alla pioner gör inte såna fast dom får frökapslar. Färska frön gror ganska lätt. Första året bara rot, sen blad efter en kallperiod. Du vinner alltså ett helt år på att så ute nu och med färska frön. Det tar sen tre till fem år innan du får första blomman och den kan bli hur som helst i färgen, inte lik mamman alltså.

Hibiscus har jag ingen aning om.

/Åsa
catlady
Aha, tack för svar Gåsis! Det är alltså inte lönt att samla in dem och sätta i drivhus i februari? Får pionen ändå inga blad förrän 2:a året?
kerstin z5-6
nej , däremot kan det vara idee att så dem i krukor så man inte slavar o renasar bort dem
Här finns mer om pionsådd

Pionsådd

Hibiskus är varmgroende och kan vara lite långsam av sig men gror fint , i alla fall de utesorter jag testat smile.gif
catlady
Ok, tack för svar! Här ska det samlas fröer.. wub.gif
Gåsis
Mina pionfröer som jag sådde färska förra sommaren hann bilda rot redan då och har alltså kommit upp med blad den här sommaren. Dom jag sådde senare och som var torkade har inte grott men jag har petat lite och rot har det blivit på en del den här sommaren. Hoppas nu bara inte jag har petat ihjäl dom, vet nog det är lätt att petdöda dom små men jag kunde bara inte låta bli innocent.gif

/Åsa
CalleF
CITAT (Gåsis @ 02-07-2007, 10:04) *
Mina pionfröer som jag sådde färska förra sommaren hann bilda rot redan då och har alltså kommit upp med blad den här sommaren. Dom jag sådde senare och som var torkade har inte grott men jag har petat lite och rot har det blivit på en del den här sommaren. Hoppas nu bara inte jag har petat ihjäl dom, vet nog det är lätt att petdöda dom små men jag kunde bara inte låta bli innocent.gif

/Åsa

Jag har ännu inte varit med om att pionfrökapslarna har hunnit öppna sig här innan frosten tar dem och det är lite synd då det onekligen vore intressant att driva upp en kull.
Om du har många småplantor kanske du har lust att sälja någon framåt hösten?
Gåsis
Det är samma här att det inte alltid hinns med att få mogna fröer men dom enkelblommande som är först ut brukar hinna. Det kan nog finnas en och annan liten planta över men du måste komma ihåg det och påminna mig.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon